Arbitrage
Arbitrage is een vorm van alternatieve geschillenbeslechting, om zo tot een buitengerechtelijke oplossing te bekomen. Een buitengerechtelijke oplossing heeft een aantal voordelen, het geschil kan namelijk vlugger en goedkoper afgehandeld worden. Een arbitrageprocedure kan gebruikt worden in commerciële alsook in privé geschillen.
In praktijk moet u met de andere partij – degene waarmee u een geschil heeft – overeenkomen over de keuze van de arbiter (bemiddelaar) U zal ook moeten overeenkomen inzake de aanvaarding en opvolging van de conclusies van deze bemiddelaar. De arbiter mag eenderwelke persoon zijn, maar het is natuurlijk aangewezen om iemand te selecteren die kennis heeft van de materie ter zake en ook enige ervaring heeft in geschillenbeslechting.
Indien de zaak in kwestie ingewikkeld blijkt te zijn en u geen gepaste bemiddelaar kent, kan u tevens een advocaat raadplegen. Sommige advocaten hebben namelijk enige ervaring en competenties opgebouwd inzake geschillenbeslechting.
Nota: u kan een arbitrageclausule opnemen in uw algemene verkoopsvoorwaarden, zodat de gepaste procedure voor een geschil reeds is overeengekomen alvorens een mogelijk geschil zich heeft voorgedaan.
Updated 4/01/2017
De definities die onder dit punt worden weergegeven reflecteren de Belgische situatie; tenzij anders vermeld. De teksten zijn bedoeld om concepten in dagelijkse taal samen te vatten en dienen niet als alomvattend of definitief te worden begrepen. Suggesties of aanpassingen mogen altijd naar glossary@tcm.be verstuurd worden.