DE CORONAFACTUUR. Enkele aandachtspunten in uw inningsproces om onbetaalde facturen tijdens corona te beperken.

clauses abusives

De Tijd schrijft dat de coronafactuur van de overheid stijgt tot boven 20 miljard. Hoe kan u ervoor zorgen dat uw onbetaalde facturen tijdens corona niet oplopen? We sommen een zestal aandachtspunten op die het verschil kunnen maken in uw inningsproces

 

 

  1. Contact met debiteuren is essentieel

 

Eigenlijk is het altijd enorm belangrijk contact te houden met uw debiteuren, maar in onzekere tijden geldt dat des te meer.

Zorg er dus voor dat u steeds in het bezit bent van de directe contactgegevens van uw klanten (telefoonnummer, gsmnummer, mailadres, leveringsadres, …). Op die manier heeft u meer kans hen te bereiken en verdwijnen ze minder snel van de radar.

Bovendien heeft uw debiteur allicht ook heel wat administratie, en via contact met debiteuren verdwijnt uw onbetaalde factuur niet onderaan de stapel.

Tips voor een productief telefonisch gesprek met debiteuren kan u terugvinden in volgend artikel.

 

  1. Hou rekening met de factuurdatum

 

Wanneer de factuurdatum (ver) voor de coronaperiode ligt, kunnen debiteuren dit moeilijk als valabel argument voor wanbetaling aanhalen.

Uiteraard zal COVID-19 de situatie van deze debiteuren niet bevorderd hebben, maar de oorsprong van het probleem is ouder en dus ook gevaarlijker. Dit zijn de vorderingen en debiteuren die u met haviksogen in de gaten dient te houden.

Doorprik dus meteen dit argument en spreek met de debiteur over de essentie van de betalingsproblematiek, en hoe dit proactief kan aangepakt worden. Wat kan een minnelijke oplossing vrijwaren? Durf eventueel ook de overheidssubsidie aan te stippen, uiteindelijk is het de bedoeling met deze subsidie o.a. de leveranciersfacturen te kunnen betalen.

 

  1. Sta open voor een betalingsplan, maar vat de koe bij de horens

 

Een betalingsplan is altijd een interessante mogelijkheid, afhankelijk van de onderling overeengekomen condities.

COVID-19 heeft heel wat bedrijven en sectoren in een onzeker parket gebracht, dus leg niet al uw eieren in oplossingen die pas op lange termijn zullen aanvangen. We weten niet wat de toekomst brengt en welke debiteuren deze storm zullen doorstaan.

Wij vragen debiteuren steeds om betalingsplannen te starten in de maand van aanvraag en liefst zelfs binnen de drie eerstvolgende werkdagen. Zelfs minieme betalingen hebben hun nut, al is het maar als stuiting van verjaring en erkenning van schuld.

 

  1. Wisselwerking: debiteur wordt leverancier?

 

Wat als uw debiteur uw leverancier kan zijn en zo de schuld kan inlossen? Iedereen dient deze periode inventief na te denken over haar ondernemingsproces, kijk dus breder naar mogelijkheden.

Deze soort oplossing zal uiteraard niet voor elke onderneming/sector mogelijk zijn, maar spoort wel aan tot creativiteit.

 

  1. Stuur aan op directe betalingen

 

Waar mogelijk zijn directe betalingen natuurlijk de meest veilige oplossing.

Kijk de solvabiliteit van debiteuren na, en durf debiteuren die hierop slecht scoren vragen om directe betalingen.

Meer info inzake het controleren van de solvabiliteit van bedrijven kan u hier terugvinden. Het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen heeft ook enkele aanpassingen doorgevoerd die de solvabiliteit van ondernemingen beïnvloedt.

 

  1. Algemene voorwaarden voorwaardelijk?

 

Algemene voorwaarden kunnen eventueel voorwaardelijk worden wanneer debiteuren zich volledig inzetten voor het bekomen van een minnelijke oplossing.

Vanaf de ontvangst van een eerste deelbetaling kunnen de lopende interesten conform de algemene voorwaarden van de crediteur bijvoorbeeld bevroren worden. Zo wordt de debiteur alvast gestimuleerd tot het starten met betalingen.

We hebben het belang van (goede) algemene voorwaarden al vaker aangehaald (zie enkele belangrijke bepalingen en onrechtmatige bedingen). Corona gaat ongetwijfeld haar stempel op toekomstige clausules drukken, meer bepaald inzake overmacht. Wat ziet men als overmacht en wat zijn de gevolgen?

 

 

Er bereiken ons signalen dat de tweede lockdown een kleinere impact op onze economie heeft dan de eerste. Er werden in maart en april gemiddelde omzetdalingen genoteerd van een 30%, tegenover gemiddeld 17% in november.

Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met een andere overheidsaanpak, maar evenzeer met het leertraject van bedrijven. Ondernemers blijven zich heruitvinden en halen alles uit de kast om te overleven.

 

Hou echter toch rekening met een moeilijk 2021. Uit een enquête van De Tijd blijkt dat Belgische bedrijven nog geen economisch herstel verwachten in 2021, en de omzet 12% onder het normale peil zou blijven.

 

En we hebben met zijn allen hoop op een goed werkend vaccin, maar er wordt evenzeer een verlies van een 60 000 banen verwacht. De koopkracht kan dus sterk afnemen, en hangt ook samen met een potentieel verlies van variabel loon van 5% tot maar liefst 30%.

 

Het beperken van uw onbetaalde facturen met de hulp van bovenstaande punten wordt dus uiterst belangrijk de komende periode.

 

Vragen? Neem contact op!

DE CORONAFACTUUR. Enkele aandachtspunten in uw inningsproces om onbetaalde facturen tijdens corona te beperken.

clauses abusives

De Tijd schrijft dat de coronafactuur van de overheid stijgt tot boven 20 miljard. Hoe kan u ervoor zorgen dat uw onbetaalde facturen tijdens corona niet oplopen? We sommen een zestal aandachtspunten op die het verschil kunnen maken in uw inningsproces

 

 

  1. Contact met debiteuren is essentieel

 

Eigenlijk is het altijd enorm belangrijk contact te houden met uw debiteuren, maar in onzekere tijden geldt dat des te meer.

Zorg er dus voor dat u steeds in het bezit bent van de directe contactgegevens van uw klanten (telefoonnummer, gsmnummer, mailadres, leveringsadres, …). Op die manier heeft u meer kans hen te bereiken en verdwijnen ze minder snel van de radar.

Bovendien heeft uw debiteur allicht ook heel wat administratie, en via contact met debiteuren verdwijnt uw onbetaalde factuur niet onderaan de stapel.

Tips voor een productief telefonisch gesprek met debiteuren kan u terugvinden in volgend artikel.

 

  1. Hou rekening met de factuurdatum

 

Wanneer de factuurdatum (ver) voor de coronaperiode ligt, kunnen debiteuren dit moeilijk als valabel argument voor wanbetaling aanhalen.

Uiteraard zal COVID-19 de situatie van deze debiteuren niet bevorderd hebben, maar de oorsprong van het probleem is ouder en dus ook gevaarlijker. Dit zijn de vorderingen en debiteuren die u met haviksogen in de gaten dient te houden.

Doorprik dus meteen dit argument en spreek met de debiteur over de essentie van de betalingsproblematiek, en hoe dit proactief kan aangepakt worden. Wat kan een minnelijke oplossing vrijwaren? Durf eventueel ook de overheidssubsidie aan te stippen, uiteindelijk is het de bedoeling met deze subsidie o.a. de leveranciersfacturen te kunnen betalen.

 

  1. Sta open voor een betalingsplan, maar vat de koe bij de horens

 

Een betalingsplan is altijd een interessante mogelijkheid, afhankelijk van de onderling overeengekomen condities.

COVID-19 heeft heel wat bedrijven en sectoren in een onzeker parket gebracht, dus leg niet al uw eieren in oplossingen die pas op lange termijn zullen aanvangen. We weten niet wat de toekomst brengt en welke debiteuren deze storm zullen doorstaan.

Wij vragen debiteuren steeds om betalingsplannen te starten in de maand van aanvraag en liefst zelfs binnen de drie eerstvolgende werkdagen. Zelfs minieme betalingen hebben hun nut, al is het maar als stuiting van verjaring en erkenning van schuld.

 

  1. Wisselwerking: debiteur wordt leverancier?

 

Wat als uw debiteur uw leverancier kan zijn en zo de schuld kan inlossen? Iedereen dient deze periode inventief na te denken over haar ondernemingsproces, kijk dus breder naar mogelijkheden.

Deze soort oplossing zal uiteraard niet voor elke onderneming/sector mogelijk zijn, maar spoort wel aan tot creativiteit.

 

  1. Stuur aan op directe betalingen

 

Waar mogelijk zijn directe betalingen natuurlijk de meest veilige oplossing.

Kijk de solvabiliteit van debiteuren na, en durf debiteuren die hierop slecht scoren vragen om directe betalingen.

Meer info inzake het controleren van de solvabiliteit van bedrijven kan u hier terugvinden. Het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen heeft ook enkele aanpassingen doorgevoerd die de solvabiliteit van ondernemingen beïnvloedt.

 

  1. Algemene voorwaarden voorwaardelijk?

 

Algemene voorwaarden kunnen eventueel voorwaardelijk worden wanneer debiteuren zich volledig inzetten voor het bekomen van een minnelijke oplossing.

Vanaf de ontvangst van een eerste deelbetaling kunnen de lopende interesten conform de algemene voorwaarden van de crediteur bijvoorbeeld bevroren worden. Zo wordt de debiteur alvast gestimuleerd tot het starten met betalingen.

We hebben het belang van (goede) algemene voorwaarden al vaker aangehaald (zie enkele belangrijke bepalingen en onrechtmatige bedingen). Corona gaat ongetwijfeld haar stempel op toekomstige clausules drukken, meer bepaald inzake overmacht. Wat ziet men als overmacht en wat zijn de gevolgen?

 

 

Er bereiken ons signalen dat de tweede lockdown een kleinere impact op onze economie heeft dan de eerste. Er werden in maart en april gemiddelde omzetdalingen genoteerd van een 30%, tegenover gemiddeld 17% in november.

Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met een andere overheidsaanpak, maar evenzeer met het leertraject van bedrijven. Ondernemers blijven zich heruitvinden en halen alles uit de kast om te overleven.

 

Hou echter toch rekening met een moeilijk 2021. Uit een enquête van De Tijd blijkt dat Belgische bedrijven nog geen economisch herstel verwachten in 2021, en de omzet 12% onder het normale peil zou blijven.

 

En we hebben met zijn allen hoop op een goed werkend vaccin, maar er wordt evenzeer een verlies van een 60 000 banen verwacht. De koopkracht kan dus sterk afnemen, en hangt ook samen met een potentieel verlies van variabel loon van 5% tot maar liefst 30%.

 

Het beperken van uw onbetaalde facturen met de hulp van bovenstaande punten wordt dus uiterst belangrijk de komende periode.

 

Vragen? Neem contact op!

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.