DE INCASSOSECTOR IN 2020 TEN OPZICHTE VAN VOORGAANDE JAREN

De incassosector in 2020 in vergelijking met voorgaande jaren illustreert de eerste effecten van de coronamaatregelen op de algehele economie. 2020 is al voorbij, maar we kunnen zoals altijd leren uit de geschiedenis om te anticiperen op de problemen van morgen. In dit artikel analyseren we het volume aan nieuwe dossiers, in een toekomstig artikel zullen we inkomende betalingen bekijken.

 

Wat willen we analyseren?

 

Welke gevolgen hebben de coronamaatregelen en het afsluiten van volledige bedrijfstakken op de handel? Onze redenering is dat een incassobureau afhankelijk is van de vorderingen die diens klanten haar toestuurt.

 

  • Als de klant omzet verliest, zal deze per definitie minder dossiers ter incasso opsturen.
  • Als de klant minder zakenvolume heeft, heeft deze meer tijd om diens vorderingen zelf te beheren.
  • Als de klanten van onze klanten (debiteuren) te lijden hebben onder de economische neergang, zullen ze minder betalen en zullen we meer dossiers ontvangen om te incasseren.
  • Als de verplichte sluitingen en andere maatregelen het inkomen van sommigen vernietigde, beperkten de ondersteunende maatregelen deze schade. Maar met welk effect op ons economisch gedrag?

 

Het is belangrijk te onderlijnen dat slechts (bij nadering) 3% tot 6% van de facturen die in België worden uitgeschreven met een aanzienlijke vertraging worden betaald, of na verloop van tijd onbetaald blijven. Dit aantal varieert van sector tot sector en van bedrijf tot bedrijf. Maar het herinnert ons eraan voorzichtig te zijn wanneer we economische trends proberen te verklaren vanuit een klein en variabel venster van zakelijke activiteit.

 

Het volume aan vorderingen dat door onze klanten wordt overgedragen

 

We constateerden een algemene daling van het aantal ontvangen vorderingen van onze klanten: -33% in 2020 in vergelijking met het gemiddelde van 2016-2019 (steekproef> 100.000 gevallen). Onze cijfers geven een duidelijke algemene trend aan, maar het is moeilijk om conclusies te trekken. De analyse is complex omdat:

 

debt collection claims inflow 2020

  • Het onderscheid tussen B2B en B2C waarbij we nu al relatief stabiele cijfers zien in B2B dossiers, tegenover een zeer duidelijke daling in 2020 voor B2C dossiers.
  • We meer dan 2000 klanten hebben met verschillende achtergronden. We behandelen minder dossiers binnen de gezondheidszorg en nutsbedrijven (met uitzondering van ons uitgebreid netwerk van scholen). Anderzijds staan we een scala aan zeer grote bedrijven in alle sectoren ten dienste (financiën, industrieën en diverse diensten waaronder accountantskantoren en grote internationale advocatenkantoren), alsook vele KMO-bedrijven met een grote diversiteit aan activiteiten.
  • Indien we niet rechtstreeks voor restaurants of kappers werken – direct getroffen door de sluitingsmaatregelen – dan hebben we wel klanten die aan deze sectoren leveren en daarom worden getroffen door deze sluitingen.
  • We directe klanten hebben in andere rechtstreeks getroffen sectoren; zoals personenvervoer, brouwerijen, professionele schoonmaak en evenementen.

 

Bovendien is de analyse van de gevolgen van het gedeeltelijke of volledige verlies van downstream-activiteiten van onze klanten delicaat. Veel van onze klanten hebben ons bevestigd dat ze omzet hebben verloren, sommige bedrijven hun omzet is helemaal gereduceerd tot 0 (reissector bijvoorbeeld). Zelfs sommige scholen hebben tot meer dan 50% minder kunnen factureren. Over het algemeen:

 

  • Zijn de activiteiten van sommige klanten toegenomen en sturen ze daarom meer achterstallige betalingen door.
  • Worden sommige klanten – of ze nu groeien of krimpen – overspoeld door noodsituaties die verband houden met plotselinge veranderingen van hun positie. Denk aan vraagstukken gelinkt aan torenhoge groei of plotselinge omzetdalingen, maar ook organisatorische kwesties zoals de toename van telewerken of het vinden van oplossingen voor nieuwe problemen.

 

We hebben evenzeer onze marketinginspanningen verdergezet. In 2020 hebben nieuwe klanten ons vorderingen toevertrouwd, wat de vergelijking moeilijk maakt. Gemiddeld ontvangen we jaar in jaar uit 14% aan zaken van nieuwe klanten, en deze representeren 27% van het totaal aantal nieuwe zaken die ons worden toevertrouwd door oude en nieuwe klanten. In 2020 hadden we slechts 9% meer nieuwe klanten, maar wel voor 27% recupereerbare waarde.

 

  • Hieruit blijkt dat we in 2020 KMO’s en grote bedrijven hebben aangetrokken met voornamelijk B2B-facturen. B2B-vorderingen liggen immers gemiddeld hoger dan B2C-vorderingen.
  • Het laat ook zien dat we in 2020 niet veel B2C-crediteuren hebben kunnen aantrekken, waarschijnlijk vanwege hun situatie ten gevolge van de crisis.

 

Conclusie

 

Al met al bevestigen onze “new claims” cijfers wat ons gezond verstand ons ook ingeeft: de economie vertraagde drastisch in 2020. Maar het is moeilijk om meer gedetailleerde conclusies te trekken omdat:

 

  • We achterstallige vorderingen beheren uit alle sectoren van de economie, die elk onderling afhankelijk zijn van verschillende andere sectoren, waarbij sommige sectoren in 2020 net zijn gegroeid, en anderen een ernstige recessie hebben doorgemaakt.
  • We daarnaast maar een klein deel van de activiteit van onze klanten waarnemen, namelijk die inzake achterstallige betalingen. Dit deel is variabel binnen een set die zelf variabel is (van de totale omzet).

 

In ons volgend artikel gaan we in op inningen en betalingsgedrag op basis van onze statistieken.

 

Heeft u vragen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.

DE INCASSOSECTOR IN 2020 TEN OPZICHTE VAN VOORGAANDE JAREN

De incassosector in 2020 in vergelijking met voorgaande jaren illustreert de eerste effecten van de coronamaatregelen op de algehele economie. 2020 is al voorbij, maar we kunnen zoals altijd leren uit de geschiedenis om te anticiperen op de problemen van morgen. In dit artikel analyseren we het volume aan nieuwe dossiers, in een toekomstig artikel zullen we inkomende betalingen bekijken.

 

Wat willen we analyseren?

 

Welke gevolgen hebben de coronamaatregelen en het afsluiten van volledige bedrijfstakken op de handel? Onze redenering is dat een incassobureau afhankelijk is van de vorderingen die diens klanten haar toestuurt.

 

  • Als de klant omzet verliest, zal deze per definitie minder dossiers ter incasso opsturen.
  • Als de klant minder zakenvolume heeft, heeft deze meer tijd om diens vorderingen zelf te beheren.
  • Als de klanten van onze klanten (debiteuren) te lijden hebben onder de economische neergang, zullen ze minder betalen en zullen we meer dossiers ontvangen om te incasseren.
  • Als de verplichte sluitingen en andere maatregelen het inkomen van sommigen vernietigde, beperkten de ondersteunende maatregelen deze schade. Maar met welk effect op ons economisch gedrag?

 

Het is belangrijk te onderlijnen dat slechts (bij nadering) 3% tot 6% van de facturen die in België worden uitgeschreven met een aanzienlijke vertraging worden betaald, of na verloop van tijd onbetaald blijven. Dit aantal varieert van sector tot sector en van bedrijf tot bedrijf. Maar het herinnert ons eraan voorzichtig te zijn wanneer we economische trends proberen te verklaren vanuit een klein en variabel venster van zakelijke activiteit.

 

Het volume aan vorderingen dat door onze klanten wordt overgedragen

 

We constateerden een algemene daling van het aantal ontvangen vorderingen van onze klanten: -33% in 2020 in vergelijking met het gemiddelde van 2016-2019 (steekproef> 100.000 gevallen). Onze cijfers geven een duidelijke algemene trend aan, maar het is moeilijk om conclusies te trekken. De analyse is complex omdat:

 

debt collection claims inflow 2020

  • Het onderscheid tussen B2B en B2C waarbij we nu al relatief stabiele cijfers zien in B2B dossiers, tegenover een zeer duidelijke daling in 2020 voor B2C dossiers.
  • We meer dan 2000 klanten hebben met verschillende achtergronden. We behandelen minder dossiers binnen de gezondheidszorg en nutsbedrijven (met uitzondering van ons uitgebreid netwerk van scholen). Anderzijds staan we een scala aan zeer grote bedrijven in alle sectoren ten dienste (financiën, industrieën en diverse diensten waaronder accountantskantoren en grote internationale advocatenkantoren), alsook vele KMO-bedrijven met een grote diversiteit aan activiteiten.
  • Indien we niet rechtstreeks voor restaurants of kappers werken – direct getroffen door de sluitingsmaatregelen – dan hebben we wel klanten die aan deze sectoren leveren en daarom worden getroffen door deze sluitingen.
  • We directe klanten hebben in andere rechtstreeks getroffen sectoren; zoals personenvervoer, brouwerijen, professionele schoonmaak en evenementen.

 

Bovendien is de analyse van de gevolgen van het gedeeltelijke of volledige verlies van downstream-activiteiten van onze klanten delicaat. Veel van onze klanten hebben ons bevestigd dat ze omzet hebben verloren, sommige bedrijven hun omzet is helemaal gereduceerd tot 0 (reissector bijvoorbeeld). Zelfs sommige scholen hebben tot meer dan 50% minder kunnen factureren. Over het algemeen:

 

  • Zijn de activiteiten van sommige klanten toegenomen en sturen ze daarom meer achterstallige betalingen door.
  • Worden sommige klanten – of ze nu groeien of krimpen – overspoeld door noodsituaties die verband houden met plotselinge veranderingen van hun positie. Denk aan vraagstukken gelinkt aan torenhoge groei of plotselinge omzetdalingen, maar ook organisatorische kwesties zoals de toename van telewerken of het vinden van oplossingen voor nieuwe problemen.

 

We hebben evenzeer onze marketinginspanningen verdergezet. In 2020 hebben nieuwe klanten ons vorderingen toevertrouwd, wat de vergelijking moeilijk maakt. Gemiddeld ontvangen we jaar in jaar uit 14% aan zaken van nieuwe klanten, en deze representeren 27% van het totaal aantal nieuwe zaken die ons worden toevertrouwd door oude en nieuwe klanten. In 2020 hadden we slechts 9% meer nieuwe klanten, maar wel voor 27% recupereerbare waarde.

 

  • Hieruit blijkt dat we in 2020 KMO’s en grote bedrijven hebben aangetrokken met voornamelijk B2B-facturen. B2B-vorderingen liggen immers gemiddeld hoger dan B2C-vorderingen.
  • Het laat ook zien dat we in 2020 niet veel B2C-crediteuren hebben kunnen aantrekken, waarschijnlijk vanwege hun situatie ten gevolge van de crisis.

 

Conclusie

 

Al met al bevestigen onze “new claims” cijfers wat ons gezond verstand ons ook ingeeft: de economie vertraagde drastisch in 2020. Maar het is moeilijk om meer gedetailleerde conclusies te trekken omdat:

 

  • We achterstallige vorderingen beheren uit alle sectoren van de economie, die elk onderling afhankelijk zijn van verschillende andere sectoren, waarbij sommige sectoren in 2020 net zijn gegroeid, en anderen een ernstige recessie hebben doorgemaakt.
  • We daarnaast maar een klein deel van de activiteit van onze klanten waarnemen, namelijk die inzake achterstallige betalingen. Dit deel is variabel binnen een set die zelf variabel is (van de totale omzet).

 

In ons volgend artikel gaan we in op inningen en betalingsgedrag op basis van onze statistieken.

 

Heeft u vragen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.