Een goed credit management zorgt voor balans

 

Doet jouw bedrijf al aan credit management?

Het juiste evenwicht vinden is in dit proces essentieel, en voor elk bedrijf en sector ligt de balans anders.

Een te strenge opvolging zorgt misschien voor gemiste verkopen en winsten, een te lakse aanpak daarentegen kan dan weer snel het precedent scheppen dat laattijdige betalingen aanvaardbaar zijn.

 

Balans zorgt voor een evenwichtig credit management

 

 


5 belangrijke handvaten

 

De uiteindelijke bedoeling van credit management is om de cashflow te optimaliseren en dus de DSO (Days Sales Outstanding, een Key Performance Indicator) laag te houden.

De weg naar die optimalisatie is niet éénlijnig, maar we kunnen alvast enkele belangrijke en makkelijk te implementeren handvaten aanreiken:

 

1. Ken uw klanten

Credit management gaat niet enkel over het beheer van de cijfers, maar zeker ook over het beheer van uw klanten(contacten).

Persoonlijk contact krijgt daarbij steeds de voorkeur, maar is voor grote bedrijven doorgaans minder haalbaar dan voor KMO’s. De kwaliteit van het contact speelt dan des te meer een grote rol: weet waarover u spreekt (ken het dossier), weet wie u moet spreken (wie zijn de contactpersonen?) en weet hoe uw contactpersonen te bereiken zijn (correcte contactgegevens zoals directe telefoonnummers en mailadressen zijn essentieel). Dat zorgt niet enkel voor een administratief voordeel, maar geeft het contact ook gevoel van vertrouwdheid. Het oplijsten van deze soort gegevens vraagt niet om een geavanceerd computersysteem, maar is wel een tijdsinvestering die zich op termijn zal terugverdienen.

Breng ook de kredietrisico’s van uw klanten in kaart. Wanneer een bedrijf goed scoort op solvabiliteit en het betalen van openstaande facturen, kunnen de betalingstermijnen eventueel versoepeld worden om de klant te behouden.

 

2. Deel de spelregels vooraf mee via algemene voorwaarden

Een goed credit management kan situationeel ageren en de betalingsregels versoepelen om de balans in het midden te houden, maar daarvoor moeten éérst wel de regels door de klanten goed bekend en begrepen zijn. Algemene voorwaarden vatten die spelregels samen. Zorg er dus wel voor dat algemene voorwaarden aantoonbaar aanvaard zijn (handtekening, vinkje op online formulier,…) vóór uitvoering van de dienst. Vermeld ze op de bestelbon, de factuur, de website,… . Vermelden staat daarbij niet gelijk aan verwijzen! Het is bvb. niet voldoende te verwijzen naar een online link.

Verwijs duidelijk naar de betalingstermijnen, risico’s wanneer deze betalingstermijnen niet worden gerespecteerd (sancties zoals kosten en interesten), wiens algemene voorwaarden primeren, welke wetgeving van toepassing is, op welke manier dient betwist te worden, … . De wetgever vraagt daarbij wel dat ook uw algemene voorwaarden in balans zijn! Vermijd onrechtmatige bedingen zoals bedingen die het principe van evenwichtigheid niet respecteren.

 

3. Beschik over de nodige (traceerbare) communicatie

Een belangrijke pijler van een sterk credit management en debiteurenbeheer is een correcte documentatie! Stuur facturen direct na levering van het goed of de dienst naar uw klanten. Hoe later een klant een factuur ontvangt, hoe later uiteraard ook de betaling volgt. Wanneer deze factuur dan ook nog eens traceerbaar wordt verstuurd (bvb. via mail), kunnen mogelijke toekomstige twisten (over ontvangst van factuur, kosten en interesten,…) gepareerd worden en de betaling dus versnellen.

Dit geldt evenzeer voor de (ondertekende) bestelbon, leveringsbon, klachtenbehandeling,… . Wanneer een klant meldt geen bestelling te hebben geplaatst, de bestelling niet of laattijdig te hebben ontvangen, of eender welk probleem: het zwart op wit gedrukte bewijs komt jullie dan te hulp en versnelt de oplossing voor de openstaande schuld.

 

4. Stuur herinneringen

Een goed credit management of debiteurenbeheer anticipeert op mogelijke wanbetalers, en tekent alvast de krijtlijnen van een herinneringssysteem uit. Bepaal de termijn waarop een betaling uiterlijk op zich kan laten wachten, alsook het aantal aanmaningen die naar de debiteur zullen vertrekken en de intervallen tussen die herinneringen.

Noot: het versturen van herinneringen is een eigen beslissing, en (voorlopig) geen verplichting van de overheid (tenzij u een telecomoperator bent)! Debiteuren stellen herinneringen naar onze ervaring wel erg op prijs.

 

5. Vraag om externe hulp

Wanneer de onbetaalde facturen de balans helemaal doen doorslaan, wanneer u liever meer tijd wil besteden aan uw core business, of wanneer u liever uw work life balance wat meer in evenwicht wil hebben, is er altijd de optie om het innen van die onbetaalde facturen uit te besteden.

TCM Belgium is een Belgisch incassobureau dat ook internationaal actief is in meer dan 100 landen, en tevens complementair is aan de werking van uw intern credit management. Wij helpen u met die ene moeilijke wanbataler, maar kunnen evenzeer een hele batch aan onbetaalde facturen opvolgen. De bedoeling van onze tussenkomst is om u tijd te besparen, dus we hebben ervoor gezorgd dat die doorgave bijzonder vlot verloopt!

 

 

 

Voor meer info over onze hulp bij het innen van onbetaalde facturen, contacteer ons via s.dereze@tcm.be of +32 16 74 52 00.

 

 

 

 

04/05/2022

Fact check: Is het verplicht om klanten een herinnering (aanmaning) te versturen?

Doet jouw bedrijf al aan credit management?

Het juiste evenwicht vinden is in dit proces essentieel, en voor elk bedrijf en sector ligt de balans anders.

Een te strenge opvolging zorgt misschien voor gemiste verkopen en winsten, een te lakse aanpak daarentegen kan dan weer snel het precedent scheppen dat laattijdige betalingen aanvaardbaar zijn.

 

Balans zorgt voor een evenwichtig credit management

 

 


5 belangrijke handvaten

 

De uiteindelijke bedoeling van credit management is om de cashflow te optimaliseren en dus de DSO (Days Sales Outstanding, een Key Performance Indicator) laag te houden.

De weg naar die optimalisatie is niet éénlijnig, maar we kunnen alvast enkele belangrijke en makkelijk te implementeren handvaten aanreiken:

 

1. Ken uw klanten

Credit management gaat niet enkel over het beheer van de cijfers, maar zeker ook over het beheer van uw klanten(contacten).

Persoonlijk contact krijgt daarbij steeds de voorkeur, maar is voor grote bedrijven doorgaans minder haalbaar dan voor KMO’s. De kwaliteit van het contact speelt dan des te meer een grote rol: weet waarover u spreekt (ken het dossier), weet wie u moet spreken (wie zijn de contactpersonen?) en weet hoe uw contactpersonen te bereiken zijn (correcte contactgegevens zoals directe telefoonnummers en mailadressen zijn essentieel). Dat zorgt niet enkel voor een administratief voordeel, maar geeft het contact ook gevoel van vertrouwdheid. Het oplijsten van deze soort gegevens vraagt niet om een geavanceerd computersysteem, maar is wel een tijdsinvestering die zich op termijn zal terugverdienen.

Breng ook de kredietrisico’s van uw klanten in kaart. Wanneer een bedrijf goed scoort op solvabiliteit en het betalen van openstaande facturen, kunnen de betalingstermijnen eventueel versoepeld worden om de klant te behouden.

 

2. Deel de spelregels vooraf mee via algemene voorwaarden

Een goed credit management kan situationeel ageren en de betalingsregels versoepelen om de balans in het midden te houden, maar daarvoor moeten éérst wel de regels door de klanten goed bekend en begrepen zijn. Algemene voorwaarden vatten die spelregels samen. Zorg er dus wel voor dat algemene voorwaarden aantoonbaar aanvaard zijn (handtekening, vinkje op online formulier,…) vóór uitvoering van de dienst. Vermeld ze op de bestelbon, de factuur, de website,… . Vermelden staat daarbij niet gelijk aan verwijzen! Het is bvb. niet voldoende te verwijzen naar een online link.

Verwijs duidelijk naar de betalingstermijnen, risico’s wanneer deze betalingstermijnen niet worden gerespecteerd (sancties zoals kosten en interesten), wiens algemene voorwaarden primeren, welke wetgeving van toepassing is, op welke manier dient betwist te worden, … . De wetgever vraagt daarbij wel dat ook uw algemene voorwaarden in balans zijn! Vermijd onrechtmatige bedingen zoals bedingen die het principe van evenwichtigheid niet respecteren.

 

3. Beschik over de nodige (traceerbare) communicatie

Een belangrijke pijler van een sterk credit management en debiteurenbeheer is een correcte documentatie! Stuur facturen direct na levering van het goed of de dienst naar uw klanten. Hoe later een klant een factuur ontvangt, hoe later uiteraard ook de betaling volgt. Wanneer deze factuur dan ook nog eens traceerbaar wordt verstuurd (bvb. via mail), kunnen mogelijke toekomstige twisten (over ontvangst van factuur, kosten en interesten,…) gepareerd worden en de betaling dus versnellen.

Dit geldt evenzeer voor de (ondertekende) bestelbon, leveringsbon, klachtenbehandeling,… . Wanneer een klant meldt geen bestelling te hebben geplaatst, de bestelling niet of laattijdig te hebben ontvangen, of eender welk probleem: het zwart op wit gedrukte bewijs komt jullie dan te hulp en versnelt de oplossing voor de openstaande schuld.

 

4. Stuur herinneringen

Een goed credit management of debiteurenbeheer anticipeert op mogelijke wanbetalers, en tekent alvast de krijtlijnen van een herinneringssysteem uit. Bepaal de termijn waarop een betaling uiterlijk op zich kan laten wachten, alsook het aantal aanmaningen die naar de debiteur zullen vertrekken en de intervallen tussen die herinneringen.

Noot: het versturen van herinneringen is een eigen beslissing, en (voorlopig) geen verplichting van de overheid (tenzij u een telecomoperator bent)! Debiteuren stellen herinneringen naar onze ervaring wel erg op prijs.

 

5. Vraag om externe hulp

Wanneer de onbetaalde facturen de balans helemaal doen doorslaan, wanneer u liever meer tijd wil besteden aan uw core business, of wanneer u liever uw work life balance wat meer in evenwicht wil hebben, is er altijd de optie om het innen van die onbetaalde facturen uit te besteden.

TCM Belgium is een Belgisch incassobureau dat ook internationaal actief is in meer dan 100 landen, en tevens complementair is aan de werking van uw intern credit management. Wij helpen u met die ene moeilijke wanbataler, maar kunnen evenzeer een hele batch aan onbetaalde facturen opvolgen. De bedoeling van onze tussenkomst is om u tijd te besparen, dus we hebben ervoor gezorgd dat die doorgave bijzonder vlot verloopt!

 

 

 

Voor meer info over onze hulp bij het innen van onbetaalde facturen, contacteer ons via s.dereze@tcm.be of +32 16 74 52 00.

 

 

 

 

04/05/2022

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.