HET BEZOEKEN VAN UW DEBITEUREN HEEFT VEEL VOORDELEN

Het is zo oud als de mensheid: dialoog werkt productiever dan afdwingen! Dit geldt zeker voor de incassosector. Het bezoeken van uw debiteuren is daarbij een doorslaggevend instrument, zeker in tijden van pandemie waarbij het tonen van begrip meer dan ooit een sleutelrol speelt.

 

debt collection on site visitDe voordelen van het bezoek

 

Door bereid te zijn de debiteur op een minnelijke basis te ontmoeten, geeft u de schuldenaar nog een laatste kans om zijn standpunt te onderbouwen, wat uw ethische en maatschappelijk verantwoorde houding weerspiegelt. Meestal zal een schuldenaar na dialoog inzien dat deze poging zijn laatste kans is om procedurekosten te ontwijken, en het bezoek dus op prijs stellen.

 

De pandemie en de daarmee gepaard gaande maatregelen hebben voorzienbare, maar evenzeer onverwachte, gevolgen voor mensen en hun onderneming. Het ontmoeten van mensen (binnen de coronarichtlijnen) die in gebreke blijven, bevordert het begrip van situaties langs beide kanten en zorgt voor aangepaste oplossingen.

 

Over het algemeen stelt een bezoek u in staat om concreet te observeren en te beoordelen of er geldige geschillen of een ander reëel probleem (bvb. insolvabiliteit) aan de basis van de wanbetaling liggen.

 

In ieder geval is een bezoek doorgaans handig vooraleer u naar de rechtbank trekt. Onnodige juridische kosten worden zo ontweken, en het proces van dialoog werkt bevorderend in vergelijk met formelere oplossingen waarbij debiteuren zich vaak niet gehoord voelen.

 

De moeilijkheden van het bezoek

 

De debiteur is niet altijd aanwezig. Een bezoeker legt tussen de 20 en 30 bezoeken per dag af in een specifieke regio. Een afspraak inplannen voor elk van deze bezoeken is praktisch niet mogelijk vanwege het administratieve werk dat hieraan voorafgaat, of omdat deze debiteuren vaak al niet telefonisch of per geschreven correspondentie te bereiken zijn, maar evezeer omdat de duur van de bezoeken niet te voorspellen is. Daarnaast zou een afspraak ook niet altijd resulteren in een meeting, mensen vergeten vaak afspraken of hebben last minute prioriteiten.

 

Sommige debiteuren zouden een bezoek ook te confronterend kunnen vinden moest dit gepland worden, in tegenstelling tot de realiteit waarbij ruimdenkende, onderbouwde bezoekers het ijs vaak vlug weten te breken.

 

Dus we gaan uit het niets. Wanneer onze bezoekers dan toch niemand aantreffen, wordt een brief achtergelaten om ons op basis daarvan te contacteren.

 

Bezoeken is een tijdrovende bezigheid: het traject rijden, parking zoeken, aanbellen,… duurt vaak langer dan het bezoek zelf.

 

Hoe een succesvol bezoek organiseren?

 

Grondige kennis van het te bezoeken dossier is essentieel: wie is wat verschuldigd, aan wie en waarvoor? Weten wie uw contactpersonen zijn zorgt standaard voor betere resultaten. Is er reeds eerdere communicatie geweest (betalingsbeloftes/betalingsplannen/problemen,…)? Zorg voor kopieën van basisdocumenten (factuur, bestelbon, algemene voorwaarden, mailverkeer, etc. afhankelijk van de situatie).

 

Bij TCM zijn al deze gegevens handig te consulteren via onze “bezoekersapplicatie” op de iPad van de bezoeker. Alle info die de bezoeker kan verzamelen, wordt ook geactualiseerd doorgegeven aan de interne medewerkers en de crediteur, en is te raadplegen in ons online credit management systeem. Het is namelijk niet alleen handig dat de bezoeker volledig op de hoogte is van de stand van zaken in het dossier, ook onze credit controllers dienen kort op de bal te kunnen spelen na het bezoek.

 

Onze bezoekers stellen zich positief en geduldig op, met een luisterend oor. Irritatie en haast zorgen nooit voor goede resultaten, profielen met een sociale ingesteldheid en een oplossingsgerichte aanpak zijn de mensen die wij zoeken voor deze job!

 

Uiteraard gaat u ter plaatse om geld te innen, iets wat veel mensen als ‘onaangenaam’ beschouwen. In feite is het echter niet de situatie die een bezoek onaangenaam maakt (betalingen moeten doorgaans toch gebeuren en vaak is de minnelijke weg dan toch de meest opportune voor beide partijen), maar de houding die wordt ingenomen binnen die situatie. Bent u bvb. boos wanneer de kassierster van de supermarkt of een restauranteigenaar u de rekening van uw consumptie presenteert? Het gaat hier (doorgaans) niet om het verschuldigde geld, maar om de houding van mensen. Onze bezoeken vinden plaatst in een constructieve sfeer, zelfs in moeilijke omstandigheden. Dat is de uitdaging van de job.

 

Verder dienen bezoekers ook enerzijds alle informatie in grote lijnen op te schrijven, en anderzijds tussen de lijnen door proberen te lezen. De samenvatting is handig voor moest er uiteindelijk ter plaatse geen instante betaling of oplossing bekomen worden.

 

Na een inning ter plaatse ontvangt de debiteur steevast een ontvangstbewijs. Inningen kunnen cash gebeuren, of via bancontact. Onze bezoekers hebben steeds een bankterminal bij zich.

 

Volgt er geen betaling ter plaatse of na het bezoek, dan is juridische actie nog steeds mogelijk maar heeft men wel al meer inzicht in de situatie van de debiteur. Juridische acties vertegenwoordigen daarnaast slechts 1% van de dossiers bij TCM.

 

Statistieken

 

Beste tijden van de dag:

 

Het is moeilijk om rondleidingen te plannen waarbij u telkens op het juiste moment bij de debiteuren ter plaatse komt. Maar moest dat voor elke debiteur uitgekiend kunnen worden, dan zien we wel enkele trends in bezoekerstijdstippen (de verschillen zijn echter niet zo significant):

  Aanwezigheid Betaling
B2C 9u – 10u en 17u – 18u 8u – 14u
B2B 10u – 12u en 16u – 17u 9u, anders 10u – 12u et 15u

 

Beste dagen van de week en beste maand van het jaar:

 

Er is geen specifieke beste bezoekdag, ook lijkt er geen enkele maand gunstiger te zijn dan een andere, noch voor het opkomstpercentage, noch voor het inningspercentage.

 

Beste tijden van de maand:

 

B2C: Over het algemeen is het begin van de maand merkbaar beter dan het einde van de maand, met een iets betere score op de 8e dag van de maand.

 

debt collection on site visit payment stat

 

B2B: geen significante trend.

debt collection on site visit cash or card
Ter plaatse contant of met creditcard betalen?

 

Betalingen via elektronische wijze nemen toe. De vooruitgang in 2020 (bevestigd in de eerste maanden van 2021) lijkt te onderlijnen dat de pandemie de elektronische betaling in de kaart speelt.

 

Contante betalingen gebeuren gelukkig niet vaak en meestal gaat het dan om kleine bedragen. Deze betalingen worden direct gestort op een bank in de buurt van de plaats van betaling.

 

 

Conclusie

 

Het bezoeken van debiteuren is een essentieel onderdeel van incasso. Deze activiteit heeft verschillende voordelen:

 

  • Sociaal: face-to-face gesprekken via bezoek zorgen voor een ontwapening van de situatie en maken oplossingen mogelijk die beter passen bij de realiteit waar de debiteur zich in bevindt. De schuldeiser onderlijnt zijn minnelijke bereidbaarheid.
  • Maatschappelijk: door dit bezoek vermijdt de belastingbetaler een overbelasting van de rechtbanken, zelfs wanneer de oplossing een vaststelling van betalingsonmacht is.
  • Economisch: de schuldeiser krijgt sneller een oplossing (of het nu gaat om een ​​betaling, een geschil of een vaststelling van oninbaarheid). Procedurekosten worden vermeden.

 

Ik sluit deze bijdrage graag af met een dankjewel aan onze bemiddelaars ter plaatse voor hun energie en vriendelijkheid, die onmisbaar zijn in het succes van onze incassoprocedure.

 

27 april 2021

 

Nota over elektrische auto’s

 

De belasting op professionele auto’s is zeer ongunstig voor deze bezoekersactiviteit, de kosten worden kunstmatig verhoogt. Het belastingvoordeel gaat uit naar elektrische voertuigen, ondanks een twijfelachtige ecologische score. Maar deze oplossing is onpraktisch voor het bezoeken van debiteuren (onze bemiddelaars rijden 80.000 km/jaar per auto).

HET BEZOEKEN VAN UW DEBITEUREN HEEFT VEEL VOORDELEN

Het is zo oud als de mensheid: dialoog werkt productiever dan afdwingen! Dit geldt zeker voor de incassosector. Het bezoeken van uw debiteuren is daarbij een doorslaggevend instrument, zeker in tijden van pandemie waarbij het tonen van begrip meer dan ooit een sleutelrol speelt.

 

debt collection on site visitDe voordelen van het bezoek

 

Door bereid te zijn de debiteur op een minnelijke basis te ontmoeten, geeft u de schuldenaar nog een laatste kans om zijn standpunt te onderbouwen, wat uw ethische en maatschappelijk verantwoorde houding weerspiegelt. Meestal zal een schuldenaar na dialoog inzien dat deze poging zijn laatste kans is om procedurekosten te ontwijken, en het bezoek dus op prijs stellen.

 

De pandemie en de daarmee gepaard gaande maatregelen hebben voorzienbare, maar evenzeer onverwachte, gevolgen voor mensen en hun onderneming. Het ontmoeten van mensen (binnen de coronarichtlijnen) die in gebreke blijven, bevordert het begrip van situaties langs beide kanten en zorgt voor aangepaste oplossingen.

 

Over het algemeen stelt een bezoek u in staat om concreet te observeren en te beoordelen of er geldige geschillen of een ander reëel probleem (bvb. insolvabiliteit) aan de basis van de wanbetaling liggen.

 

In ieder geval is een bezoek doorgaans handig vooraleer u naar de rechtbank trekt. Onnodige juridische kosten worden zo ontweken, en het proces van dialoog werkt bevorderend in vergelijk met formelere oplossingen waarbij debiteuren zich vaak niet gehoord voelen.

 

De moeilijkheden van het bezoek

 

De debiteur is niet altijd aanwezig. Een bezoeker legt tussen de 20 en 30 bezoeken per dag af in een specifieke regio. Een afspraak inplannen voor elk van deze bezoeken is praktisch niet mogelijk vanwege het administratieve werk dat hieraan voorafgaat, of omdat deze debiteuren vaak al niet telefonisch of per geschreven correspondentie te bereiken zijn, maar evezeer omdat de duur van de bezoeken niet te voorspellen is. Daarnaast zou een afspraak ook niet altijd resulteren in een meeting, mensen vergeten vaak afspraken of hebben last minute prioriteiten.

 

Sommige debiteuren zouden een bezoek ook te confronterend kunnen vinden moest dit gepland worden, in tegenstelling tot de realiteit waarbij ruimdenkende, onderbouwde bezoekers het ijs vaak vlug weten te breken.

 

Dus we gaan uit het niets. Wanneer onze bezoekers dan toch niemand aantreffen, wordt een brief achtergelaten om ons op basis daarvan te contacteren.

 

Bezoeken is een tijdrovende bezigheid: het traject rijden, parking zoeken, aanbellen,… duurt vaak langer dan het bezoek zelf.

 

Hoe een succesvol bezoek organiseren?

 

Grondige kennis van het te bezoeken dossier is essentieel: wie is wat verschuldigd, aan wie en waarvoor? Weten wie uw contactpersonen zijn zorgt standaard voor betere resultaten. Is er reeds eerdere communicatie geweest (betalingsbeloftes/betalingsplannen/problemen,…)? Zorg voor kopieën van basisdocumenten (factuur, bestelbon, algemene voorwaarden, mailverkeer, etc. afhankelijk van de situatie).

 

Bij TCM zijn al deze gegevens handig te consulteren via onze “bezoekersapplicatie” op de iPad van de bezoeker. Alle info die de bezoeker kan verzamelen, wordt ook geactualiseerd doorgegeven aan de interne medewerkers en de crediteur, en is te raadplegen in ons online credit management systeem. Het is namelijk niet alleen handig dat de bezoeker volledig op de hoogte is van de stand van zaken in het dossier, ook onze credit controllers dienen kort op de bal te kunnen spelen na het bezoek.

 

Onze bezoekers stellen zich positief en geduldig op, met een luisterend oor. Irritatie en haast zorgen nooit voor goede resultaten, profielen met een sociale ingesteldheid en een oplossingsgerichte aanpak zijn de mensen die wij zoeken voor deze job!

 

Uiteraard gaat u ter plaatse om geld te innen, iets wat veel mensen als ‘onaangenaam’ beschouwen. In feite is het echter niet de situatie die een bezoek onaangenaam maakt (betalingen moeten doorgaans toch gebeuren en vaak is de minnelijke weg dan toch de meest opportune voor beide partijen), maar de houding die wordt ingenomen binnen die situatie. Bent u bvb. boos wanneer de kassierster van de supermarkt of een restauranteigenaar u de rekening van uw consumptie presenteert? Het gaat hier (doorgaans) niet om het verschuldigde geld, maar om de houding van mensen. Onze bezoeken vinden plaatst in een constructieve sfeer, zelfs in moeilijke omstandigheden. Dat is de uitdaging van de job.

 

Verder dienen bezoekers ook enerzijds alle informatie in grote lijnen op te schrijven, en anderzijds tussen de lijnen door proberen te lezen. De samenvatting is handig voor moest er uiteindelijk ter plaatse geen instante betaling of oplossing bekomen worden.

 

Na een inning ter plaatse ontvangt de debiteur steevast een ontvangstbewijs. Inningen kunnen cash gebeuren, of via bancontact. Onze bezoekers hebben steeds een bankterminal bij zich.

 

Volgt er geen betaling ter plaatse of na het bezoek, dan is juridische actie nog steeds mogelijk maar heeft men wel al meer inzicht in de situatie van de debiteur. Juridische acties vertegenwoordigen daarnaast slechts 1% van de dossiers bij TCM.

 

Statistieken

 

Beste tijden van de dag:

 

Het is moeilijk om rondleidingen te plannen waarbij u telkens op het juiste moment bij de debiteuren ter plaatse komt. Maar moest dat voor elke debiteur uitgekiend kunnen worden, dan zien we wel enkele trends in bezoekerstijdstippen (de verschillen zijn echter niet zo significant):

  Aanwezigheid Betaling
B2C 9u – 10u en 17u – 18u 8u – 14u
B2B 10u – 12u en 16u – 17u 9u, anders 10u – 12u et 15u

 

Beste dagen van de week en beste maand van het jaar:

 

Er is geen specifieke beste bezoekdag, ook lijkt er geen enkele maand gunstiger te zijn dan een andere, noch voor het opkomstpercentage, noch voor het inningspercentage.

 

Beste tijden van de maand:

 

B2C: Over het algemeen is het begin van de maand merkbaar beter dan het einde van de maand, met een iets betere score op de 8e dag van de maand.

 

debt collection on site visit payment stat

 

B2B: geen significante trend.

debt collection on site visit cash or card
Ter plaatse contant of met creditcard betalen?

 

Betalingen via elektronische wijze nemen toe. De vooruitgang in 2020 (bevestigd in de eerste maanden van 2021) lijkt te onderlijnen dat de pandemie de elektronische betaling in de kaart speelt.

 

Contante betalingen gebeuren gelukkig niet vaak en meestal gaat het dan om kleine bedragen. Deze betalingen worden direct gestort op een bank in de buurt van de plaats van betaling.

 

 

Conclusie

 

Het bezoeken van debiteuren is een essentieel onderdeel van incasso. Deze activiteit heeft verschillende voordelen:

 

  • Sociaal: face-to-face gesprekken via bezoek zorgen voor een ontwapening van de situatie en maken oplossingen mogelijk die beter passen bij de realiteit waar de debiteur zich in bevindt. De schuldeiser onderlijnt zijn minnelijke bereidbaarheid.
  • Maatschappelijk: door dit bezoek vermijdt de belastingbetaler een overbelasting van de rechtbanken, zelfs wanneer de oplossing een vaststelling van betalingsonmacht is.
  • Economisch: de schuldeiser krijgt sneller een oplossing (of het nu gaat om een ​​betaling, een geschil of een vaststelling van oninbaarheid). Procedurekosten worden vermeden.

 

Ik sluit deze bijdrage graag af met een dankjewel aan onze bemiddelaars ter plaatse voor hun energie en vriendelijkheid, die onmisbaar zijn in het succes van onze incassoprocedure.

 

27 april 2021

 

Nota over elektrische auto’s

 

De belasting op professionele auto’s is zeer ongunstig voor deze bezoekersactiviteit, de kosten worden kunstmatig verhoogt. Het belastingvoordeel gaat uit naar elektrische voertuigen, ondanks een twijfelachtige ecologische score. Maar deze oplossing is onpraktisch voor het bezoeken van debiteuren (onze bemiddelaars rijden 80.000 km/jaar per auto).

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.