Het innen van onbetaalde facturen in de Filipijnen: een chaotische opdracht!

 

 

De Filipijnen, een eilandstaat in Zuidoost-Azië, vormen een complexe omgeving voor het innen van onbetaalde facturen.

Hoewel Engels veel gesproken wordt en het juridische systeem op het Amerikaanse model is gebaseerd, zijn er talloze unieke uitdagingen waarmee bedrijven worden geconfronteerd wanneer zij proberen schulden in dit land te innen.

 

Taal en cultuur

 

De Filipijnen bestaan uit meer dan 7.000 eilanden met een diverse bevolking die meerdere talen spreekt.

Naast Engels, dat vaak in zakelijke omgevingen wordt gebruikt, spreken veel Filipijnen regionale talen. Graham Lacey (CEO TCM Philippines): “Onze medewerkers beheersen meerdere (doorgaans 4)  talen.

Die kennis van talen, maar ook van de verschillende culturele en juridische nuances van het land, zijn cruciaal om een succesvolle inning van onbetaalde facturen in de Filipijnen te bekomen.”

 

Sociaaleconomische Context

 

Het land kent een scherpe ongelijkheid in welvaart. Een kleine elite bezit 99% van het vermogen, terwijl de rest van de bevolking het met slechts 1% moet doen.

Deze elite beheerst niet alleen de economie, maar ook de politiek. Dit heeft grote gevolgen voor de schuldenproblematiek in de Filipijnen. Vaak proberen rijke Filipijnen hun geld het land uit te smokkelen door middel van dubieuze contracten en financiële constructies.

Vaak zijn buitenlandse crediteuren niet op de hoogte dat ze worden gebruikt voor die financiële constructies, met alle gevolgen van dien!

Graham: “En dat heeft effect op de onbetaalde facturen van buitenlandse crediteuren in de Filipijnen. Vaak zijn buitenlandse crediteuren niet op de hoogte dat ze worden gebruikt voor die financiële constructies, met alle gevolgen van dien.”

 

Juridische Uitdagingen

 

De verjaringstermijn voor schulden volgend op een schriftelijk contract bedraagt 10 jaar, voor schulden zonder contract 6 jaar. Het juridische systeem in de Filipijnen is echter inefficiënt en bureaucratisch. Hoewel er één wetssysteem is dat het hele land bestrijkt, kan het maanden duren voordat een juridische procedure van start gaat.

Graham: Alle relevante documenten moeten allemaal vooraf worden ingediend en gecertificeerd door een advocaat, wat zorgt voor aanzienlijke kosten en vertragingen. De case moet eigenlijk al bewezen zijn, in bvb. Australië moeten enkel alle documenten aangeleverd worden wanneer de debiteur betwist. Ook de kosten dienen op voorhand betaald te worden, omdat de advocaat al maanden werk heeft voor het proces op zich nog maar begint. Dat maakt mede juridische procedures in de Filipijnen drie keer duurder dan in andere landen zoals Indonesië en Maleisië.

 

Fysieke barrières 

 

Een andere fysieke uitdaging bij het innen van schulden in de Filipijnen is de gebrekkige infrastructuur.

Graham: “Het juridische proces moet van start gaan in de locatie het dichtst bij de debiteur. Standaard is dat Manilla. Maar de belangrijkste rechtbank in Manilla ligt in het centrum van de stad, een chaotische, ondoordringbare stad met zot veel verkeer. Het duurt een halve dag om door het verkeer heen te navigeren, en wanneer er een document ontbreekt, ben je dus al vlug ontzettend veel tijd kwijt.

Voor schuldeisers is het vaak onmogelijk om fysiek contact op te nemen met debiteuren.

Veel debiteuren hebben daarnaast geen vast adres en kunnen gemakkelijk van (prepaid) simkaart wisselen, waardoor ze moeilijk te traceren zijn. Het land kent geen betrouwbare postdienst en veel mensen wonen in geïmproviseerde huizen zonder officieel geregistreerd adres. De overheid steekt geen energie in het administratief in kaart brengen van sloppenwijken, die met de volgende storm volledig weggevaagd kunnen worden. Enkel de rijke burgers hebben een officieel adres.”

Dit maakt het voor schuldeisers bijna onmogelijk om fysiek contact op te nemen met debiteuren, zeker binnen een B2C context. Graham: “Ondanks deze uitdagingen voeren we bezoeken ter plaatse uit, onze lokale teams navigeren met de hulp van whatsapp en locatiebepaling. De Filipijnen hebben niet zo een goede reputatie, toch voelen onze medewerkers zich tijdens de bezoeken niet onveilig. We nemen ook enkel B2B cases aan van de TCM Group.”

 

Gronding vooronderzoek

 

Gezien de vele uitdagingen, is het essentieel om goed voorbereid te zijn voordat u onbetaalde facturen probeert te innen in de Filipijnen. Graham: “Doe op voorhand al wat research, een credit check, laat al een bezoek ter plaatse uitvoeren,… . Die dingen kosten geld en tijd, maar dat is een beperkte kost in vergelijking met de problemen en kosten die achteraf kunnen opduiken.”

 

 

 

 

 

 

 

 

Heeft u vragen over het innen van onbetaalde facturen in de Filipijnen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via s.dereze@tcm.be, of 0498 29 29 14.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9/09/2024

 

Het innen van onbetaalde facturen in de Filipijnen: een chaotische opdracht!

 

 

De Filipijnen, een eilandstaat in Zuidoost-Azië, vormen een complexe omgeving voor het innen van onbetaalde facturen.

Hoewel Engels veel gesproken wordt en het juridische systeem op het Amerikaanse model is gebaseerd, zijn er talloze unieke uitdagingen waarmee bedrijven worden geconfronteerd wanneer zij proberen schulden in dit land te innen.

 

Taal en cultuur

 

De Filipijnen bestaan uit meer dan 7.000 eilanden met een diverse bevolking die meerdere talen spreekt.

Naast Engels, dat vaak in zakelijke omgevingen wordt gebruikt, spreken veel Filipijnen regionale talen. Graham Lacey (CEO TCM Philippines): “Onze medewerkers beheersen meerdere (doorgaans 4)  talen.

Die kennis van talen, maar ook van de verschillende culturele en juridische nuances van het land, zijn cruciaal om een succesvolle inning van onbetaalde facturen in de Filipijnen te bekomen.”

 

Sociaaleconomische Context

 

Het land kent een scherpe ongelijkheid in welvaart. Een kleine elite bezit 99% van het vermogen, terwijl de rest van de bevolking het met slechts 1% moet doen.

Deze elite beheerst niet alleen de economie, maar ook de politiek. Dit heeft grote gevolgen voor de schuldenproblematiek in de Filipijnen. Vaak proberen rijke Filipijnen hun geld het land uit te smokkelen door middel van dubieuze contracten en financiële constructies.

Vaak zijn buitenlandse crediteuren niet op de hoogte dat ze worden gebruikt voor die financiële constructies, met alle gevolgen van dien!

Graham: “En dat heeft effect op de onbetaalde facturen van buitenlandse crediteuren in de Filipijnen. Vaak zijn buitenlandse crediteuren niet op de hoogte dat ze worden gebruikt voor die financiële constructies, met alle gevolgen van dien.”

 

Juridische Uitdagingen

 

De verjaringstermijn voor schulden volgend op een schriftelijk contract bedraagt 10 jaar, voor schulden zonder contract 6 jaar. Het juridische systeem in de Filipijnen is echter inefficiënt en bureaucratisch. Hoewel er één wetssysteem is dat het hele land bestrijkt, kan het maanden duren voordat een juridische procedure van start gaat.

Graham: Alle relevante documenten moeten allemaal vooraf worden ingediend en gecertificeerd door een advocaat, wat zorgt voor aanzienlijke kosten en vertragingen. De case moet eigenlijk al bewezen zijn, in bvb. Australië moeten enkel alle documenten aangeleverd worden wanneer de debiteur betwist. Ook de kosten dienen op voorhand betaald te worden, omdat de advocaat al maanden werk heeft voor het proces op zich nog maar begint. Dat maakt mede juridische procedures in de Filipijnen drie keer duurder dan in andere landen zoals Indonesië en Maleisië.

 

Fysieke barrières 

 

Een andere fysieke uitdaging bij het innen van schulden in de Filipijnen is de gebrekkige infrastructuur.

Graham: “Het juridische proces moet van start gaan in de locatie het dichtst bij de debiteur. Standaard is dat Manilla. Maar de belangrijkste rechtbank in Manilla ligt in het centrum van de stad, een chaotische, ondoordringbare stad met zot veel verkeer. Het duurt een halve dag om door het verkeer heen te navigeren, en wanneer er een document ontbreekt, ben je dus al vlug ontzettend veel tijd kwijt.

Voor schuldeisers is het vaak onmogelijk om fysiek contact op te nemen met debiteuren.

Veel debiteuren hebben daarnaast geen vast adres en kunnen gemakkelijk van (prepaid) simkaart wisselen, waardoor ze moeilijk te traceren zijn. Het land kent geen betrouwbare postdienst en veel mensen wonen in geïmproviseerde huizen zonder officieel geregistreerd adres. De overheid steekt geen energie in het administratief in kaart brengen van sloppenwijken, die met de volgende storm volledig weggevaagd kunnen worden. Enkel de rijke burgers hebben een officieel adres.”

Dit maakt het voor schuldeisers bijna onmogelijk om fysiek contact op te nemen met debiteuren, zeker binnen een B2C context. Graham: “Ondanks deze uitdagingen voeren we bezoeken ter plaatse uit, onze lokale teams navigeren met de hulp van whatsapp en locatiebepaling. De Filipijnen hebben niet zo een goede reputatie, toch voelen onze medewerkers zich tijdens de bezoeken niet onveilig. We nemen ook enkel B2B cases aan van de TCM Group.”

 

Gronding vooronderzoek

 

Gezien de vele uitdagingen, is het essentieel om goed voorbereid te zijn voordat u onbetaalde facturen probeert te innen in de Filipijnen. Graham: “Doe op voorhand al wat research, een credit check, laat al een bezoek ter plaatse uitvoeren,… . Die dingen kosten geld en tijd, maar dat is een beperkte kost in vergelijking met de problemen en kosten die achteraf kunnen opduiken.”

 

 

 

 

 

 

 

 

Heeft u vragen over het innen van onbetaalde facturen in de Filipijnen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via s.dereze@tcm.be, of 0498 29 29 14.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9/09/2024

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.