
NADÈGE, FIELDCONCILIATOR, ONTMOET DEBITEUREN OM NAAR HEN TE LUISTEREN
Nadège Willems is sinds 18 maanden fieldconciliator bij TCM. Ze reist het land door met haar iPad, maar vooral met haar luisteren, en ontmoet debiteuren. Het is zijn kunst en zijn vaardigheid om samen met hen te begrijpen hoe ze hun onbetaalde rekeningen kunnen oplossen. Ze legt ons haar werk uit.
Hallo Nadège, wat is je academische achtergrond?
Rechten studeren leek me in veel opzichten interessant. Maar in feite voelde ik me aangetrokken tot de mogelijkheid om sociale problemen op te lossen. Ik wilde de implicaties van deze of gene situatie en de mogelijke of onmogelijke oplossingen vanuit juridisch oogpunt begrijpen. Ik was vooral gepassioneerd door het burgerlijk recht (verbintenissenrecht, contracten, borgstellingen, familie, patrimoniaal, enz.). In 2019 behaalde ik een Master of Law aan de UCL.
Welke banen heb je voordien gedaan?
Ik heb verschillende studentenjobs gedaan, waaronder Oh Green (planten, decoratie, dieren) in Louvain-la-Neuve voor meerdere jaren. Ik heb daar op bijna elke afdeling gewerkt. Het team was erg aardig en door de zeer flexibele uren kon ik andere activiteiten doen, zoals lessen volgen, opdrachten doen en examens doen.
Mijn eerste professionele baan is bij TCM. Na een paar weken opleiding op kantoor ben ik “fieldconciliator” geworden, wat inhoudt dat ik debiteuren, zowel particulieren als bedrijven, ga bezoeken om te begrijpen wat hen ervan weerhoudt om aan hun betalingsverplichtingen te voldoen.
De advertentie voor de baan, door een uitzendbureau, gaf slechts een zeer korte beschrijving. En ik was niet bekend met het vak van incassobureaus. Ik kwam onvoorbereid voor het sollicitatiegesprek met het bureau. Daar kreeg ik de naam van het rekruterend bedrijf. Ik ging toen naar de TCM-site. Ik vond het best interessant en keek uit naar mijn interview bij TCM om meer te weten te komen.
Het interview met TCM duurde 4 uur en toch leek het niet lang! Wat ik erg leuk vond, was het zeer relaxte aspect. Ik voelde me snel op mijn plek. De discussie was erg prettig, er was geen gevoel van beoordeeld te worden. Ik voelde dat ik vrijuit kon spreken en zag mijn gesprekspartners als zeer attent en zorgzaam. De klus werd mij goed uitgelegd en er werd mij meermaals uitgelegd dat de situaties die ik tegenkwam soms moeilijk zijn. Naarmate het gesprek vorderde, realiseerde ik me dat deze baan iets voor mij was. Ik kreeg openlijk uitleg over de moeilijkheden die me er uiteindelijk nog meer van overtuigden dat het heel goed bij me zou passen!
Je houdt van het citaat van Edward L. Kramer: “Wacht niet tot je gelukkig bent om te glimlachen, maar glimlach om gelukkig te zijn”
Er zijn mensen die niet graag onderweg zijn, maar ik vind het heerlijk! Ik ben de hele tijd onderweg en dat is iets wat ik erg leuk vind. Trouwens, ik heb nu heel wat door het land gereden en heb ontdekt dat hij prachtig is. Ook voelde ik me minder opgesloten dan de anderen, wat deze periode voor mij gemakkelijker maakte. Dus tot slot heb ik een mobiel kantoor met een mooie inrichting.
Ik organiseer mijn werk heel vrij, waardoor ik de indruk krijg onafhankelijk te zijn en tegelijkertijd te genieten van de voordelen van een werknemer statuut.
Wat voor mij het belangrijkste is, is dat ik met veel verschillende mensen in contact kom. Ik luister graag naar mensen en help ze bij het vinden van oplossingen voor hun problemen. Ik voel me nuttig voor deze mensen en het geeft me veel voldoening. Mijn werk moet goed worden gedaan, zodat beide partijen tevreden zijn en de gemaakte afspraken worden nagekomen.
Ik wil betere resultaten behalen, leren van mijn fouten uit het verleden en de kwaliteit van de dienstverlening die ik lever voortdurend verbeteren.
Ik voel me gelukkig in mijn leven; Ik glimlach. Als ik deze glimlach kan overbrengen, maakt me dat heel blij. Als ik debiteuren ga bezoeken, maak ik ze ook graag aan het lachen als dat mogelijk is. Een glimlach is gratis en kan soms veel toevoegen aan iemands leven. Een vleugje positiviteit als alles er donker uitziet, kan wonderen doen.
Wat zijn de essentiële eigenschappen van de veldbemiddelaar?
De behoefte van mensen om te praten is toegenomen door covid, althans bij sommige mensen. Mijn bezoek aan debiteuren duurt soms maar een paar minuten, maar het kan gebeuren dat het een uur duurt!
Door covid voelen mensen zich eenzamer. De opsluitingen, de beperkingen op sociale contacten hebben bij sommige mensen een ware wanorde veroorzaakt, een mengeling van zowel lijden veroorzaakt door eenzaamheid als ook de angst om slachtoffer te worden van het virus. Deze mensen proberen dit te compenseren door uitwisselingen met alle mogelijke gesprekspartners uit te breiden.
Verschillende ondersteunende bedrijven en diensten hebben fysieke afspraken geëlimineerd en nu alles gebeurt telefonisch of achter een scherm. [Opmerking: TCM moest deze dienst ook onderbreken gedurende twee periodes waarin het verboden was; maar zo snel als wettelijk mogelijk hervat.]
Dit alles heeft ertoe bijgedragen dat het gevoel van eenzaamheid bij veel mensen is versterkt. In de afgelopen maanden, wanneer ik mijn bezoeken afleg, hebben velen hun hart voor mij geopend, mij hun angsten, hun ontzetting en hun onzekerheden over de toekomst toevertrouwd. Als ze iemand voor zich hebben, voelen ze zich goed. Bij verschillende gelegenheden heb ik opmerkingen gehad waarin mensen me vertellen dat het hen warmte en troost heeft gegeven. We moeten ons realiseren dat de huidige situatie sommige mensen in een kwetsbare situatie kan hebben gebracht. Het is goed voor hen dat er iemand aanwezig is aan wie ze de realiteit van hun situatie kunnen laten zien en met wie ze kunnen praten.
Terwijl de schuldenaar aan het begin van het gesprek soms boos, beschaamd of verdrietig is, ben ik vooral blij om eindelijk een glimlach te zien. En dit gebeurt heel vaak, bij consumenten of zelfs in het bedrijfsleven.
Heb je een voorbeeld?
Onlangs begroette een heer me heel koel. Hij gaf toe dat hij een rekening moest betalen, maar de schuld was gekoppeld aan zijn huwelijk en het liep slecht af. Hij was geïrriteerd door onze e-mails en telefoontjes.
Ik vroeg hem rustig om de situatie aan mij uit te leggen. Vervolgens legde hij me de rode draad van zijn moeilijkheden uit. Hij was met name zijn baan in de horeca kwijtgeraakt door de coronamaatregelen (“niet-essentieel” beroep). Hij was in staat geweest om te verhuizen naar de bouw, maar er was een ongeluk gebeurd en hij was niet in staat om te werken, gestrand thuis. We spraken toen steeds vrijer, vooral over haar scheiding en haar kinderen.
Deze discussie heeft mij, net als vele andere, verrijkt. En dan heb ik het natuurlijk niet over de betaling van de schuld; dat hebben we meteen opgelost. Maar ik denk dat ik me niet vergis als ik zeg dat deze meneer tegenwoordig niet meer dezelfde vooroordelen heeft over mijn beroep: incasso.
Wat is uw conclusie?
Ik kan niet alle problemen van persoonlijke debiteuren oplossen, maar het feit dat ik hen kom helpen om minstens één probleem op te lossen, verlicht hen in der minne. Het maakt me blij.
Bedankt Nadège.
5 oktober 2021
NADÈGE, FIELDCONCILIATOR, ONTMOET DEBITEUREN OM NAAR HEN TE LUISTEREN
Nadège Willems is sinds 18 maanden fieldconciliator bij TCM. Ze reist het land door met haar iPad, maar vooral met haar luisteren, en ontmoet debiteuren. Het is zijn kunst en zijn vaardigheid om samen met hen te begrijpen hoe ze hun onbetaalde rekeningen kunnen oplossen. Ze legt ons haar werk uit.
Hallo Nadège, wat is je academische achtergrond?
Rechten studeren leek me in veel opzichten interessant. Maar in feite voelde ik me aangetrokken tot de mogelijkheid om sociale problemen op te lossen. Ik wilde de implicaties van deze of gene situatie en de mogelijke of onmogelijke oplossingen vanuit juridisch oogpunt begrijpen. Ik was vooral gepassioneerd door het burgerlijk recht (verbintenissenrecht, contracten, borgstellingen, familie, patrimoniaal, enz.). In 2019 behaalde ik een Master of Law aan de UCL.
Welke banen heb je voordien gedaan?
Ik heb verschillende studentenjobs gedaan, waaronder Oh Green (planten, decoratie, dieren) in Louvain-la-Neuve voor meerdere jaren. Ik heb daar op bijna elke afdeling gewerkt. Het team was erg aardig en door de zeer flexibele uren kon ik andere activiteiten doen, zoals lessen volgen, opdrachten doen en examens doen.
Mijn eerste professionele baan is bij TCM. Na een paar weken opleiding op kantoor ben ik “fieldconciliator” geworden, wat inhoudt dat ik debiteuren, zowel particulieren als bedrijven, ga bezoeken om te begrijpen wat hen ervan weerhoudt om aan hun betalingsverplichtingen te voldoen.
De advertentie voor de baan, door een uitzendbureau, gaf slechts een zeer korte beschrijving. En ik was niet bekend met het vak van incassobureaus. Ik kwam onvoorbereid voor het sollicitatiegesprek met het bureau. Daar kreeg ik de naam van het rekruterend bedrijf. Ik ging toen naar de TCM-site. Ik vond het best interessant en keek uit naar mijn interview bij TCM om meer te weten te komen.
Het interview met TCM duurde 4 uur en toch leek het niet lang! Wat ik erg leuk vond, was het zeer relaxte aspect. Ik voelde me snel op mijn plek. De discussie was erg prettig, er was geen gevoel van beoordeeld te worden. Ik voelde dat ik vrijuit kon spreken en zag mijn gesprekspartners als zeer attent en zorgzaam. De klus werd mij goed uitgelegd en er werd mij meermaals uitgelegd dat de situaties die ik tegenkwam soms moeilijk zijn. Naarmate het gesprek vorderde, realiseerde ik me dat deze baan iets voor mij was. Ik kreeg openlijk uitleg over de moeilijkheden die me er uiteindelijk nog meer van overtuigden dat het heel goed bij me zou passen!
Je houdt van het citaat van Edward L. Kramer: “Wacht niet tot je gelukkig bent om te glimlachen, maar glimlach om gelukkig te zijn”
Er zijn mensen die niet graag onderweg zijn, maar ik vind het heerlijk! Ik ben de hele tijd onderweg en dat is iets wat ik erg leuk vind. Trouwens, ik heb nu heel wat door het land gereden en heb ontdekt dat hij prachtig is. Ook voelde ik me minder opgesloten dan de anderen, wat deze periode voor mij gemakkelijker maakte. Dus tot slot heb ik een mobiel kantoor met een mooie inrichting.
Ik organiseer mijn werk heel vrij, waardoor ik de indruk krijg onafhankelijk te zijn en tegelijkertijd te genieten van de voordelen van een werknemer statuut.
Wat voor mij het belangrijkste is, is dat ik met veel verschillende mensen in contact kom. Ik luister graag naar mensen en help ze bij het vinden van oplossingen voor hun problemen. Ik voel me nuttig voor deze mensen en het geeft me veel voldoening. Mijn werk moet goed worden gedaan, zodat beide partijen tevreden zijn en de gemaakte afspraken worden nagekomen.
Ik wil betere resultaten behalen, leren van mijn fouten uit het verleden en de kwaliteit van de dienstverlening die ik lever voortdurend verbeteren.
Ik voel me gelukkig in mijn leven; Ik glimlach. Als ik deze glimlach kan overbrengen, maakt me dat heel blij. Als ik debiteuren ga bezoeken, maak ik ze ook graag aan het lachen als dat mogelijk is. Een glimlach is gratis en kan soms veel toevoegen aan iemands leven. Een vleugje positiviteit als alles er donker uitziet, kan wonderen doen.
Wat zijn de essentiële eigenschappen van de veldbemiddelaar?
De behoefte van mensen om te praten is toegenomen door covid, althans bij sommige mensen. Mijn bezoek aan debiteuren duurt soms maar een paar minuten, maar het kan gebeuren dat het een uur duurt!
Door covid voelen mensen zich eenzamer. De opsluitingen, de beperkingen op sociale contacten hebben bij sommige mensen een ware wanorde veroorzaakt, een mengeling van zowel lijden veroorzaakt door eenzaamheid als ook de angst om slachtoffer te worden van het virus. Deze mensen proberen dit te compenseren door uitwisselingen met alle mogelijke gesprekspartners uit te breiden.
Verschillende ondersteunende bedrijven en diensten hebben fysieke afspraken geëlimineerd en nu alles gebeurt telefonisch of achter een scherm. [Opmerking: TCM moest deze dienst ook onderbreken gedurende twee periodes waarin het verboden was; maar zo snel als wettelijk mogelijk hervat.]
Dit alles heeft ertoe bijgedragen dat het gevoel van eenzaamheid bij veel mensen is versterkt. In de afgelopen maanden, wanneer ik mijn bezoeken afleg, hebben velen hun hart voor mij geopend, mij hun angsten, hun ontzetting en hun onzekerheden over de toekomst toevertrouwd. Als ze iemand voor zich hebben, voelen ze zich goed. Bij verschillende gelegenheden heb ik opmerkingen gehad waarin mensen me vertellen dat het hen warmte en troost heeft gegeven. We moeten ons realiseren dat de huidige situatie sommige mensen in een kwetsbare situatie kan hebben gebracht. Het is goed voor hen dat er iemand aanwezig is aan wie ze de realiteit van hun situatie kunnen laten zien en met wie ze kunnen praten.
Terwijl de schuldenaar aan het begin van het gesprek soms boos, beschaamd of verdrietig is, ben ik vooral blij om eindelijk een glimlach te zien. En dit gebeurt heel vaak, bij consumenten of zelfs in het bedrijfsleven.
Heb je een voorbeeld?
Onlangs begroette een heer me heel koel. Hij gaf toe dat hij een rekening moest betalen, maar de schuld was gekoppeld aan zijn huwelijk en het liep slecht af. Hij was geïrriteerd door onze e-mails en telefoontjes.
Ik vroeg hem rustig om de situatie aan mij uit te leggen. Vervolgens legde hij me de rode draad van zijn moeilijkheden uit. Hij was met name zijn baan in de horeca kwijtgeraakt door de coronamaatregelen (“niet-essentieel” beroep). Hij was in staat geweest om te verhuizen naar de bouw, maar er was een ongeluk gebeurd en hij was niet in staat om te werken, gestrand thuis. We spraken toen steeds vrijer, vooral over haar scheiding en haar kinderen.
Deze discussie heeft mij, net als vele andere, verrijkt. En dan heb ik het natuurlijk niet over de betaling van de schuld; dat hebben we meteen opgelost. Maar ik denk dat ik me niet vergis als ik zeg dat deze meneer tegenwoordig niet meer dezelfde vooroordelen heeft over mijn beroep: incasso.
Wat is uw conclusie?
Ik kan niet alle problemen van persoonlijke debiteuren oplossen, maar het feit dat ik hen kom helpen om minstens één probleem op te lossen, verlicht hen in der minne. Het maakt me blij.
Bedankt Nadège.
5 oktober 2021
Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug
Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug
Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.