NEP INCASSOBUREAUS

De pers waarschuwt regelmatig over “nep incassobureaus”, het soort criminelen die misbruik van u proberen te maken. Hoe kunnen we de valkuilen vermijden?

 

Bogus debt collectors

 

Valse politieagenten en andere nepprofessionals van alle soorten proberen geld te stelen met behulp van de reputatie van de beroepen die ze nabootsen. Dit verschijnsel is zo oud als de wereld zelf. Voor het imiteren van incassobureaus, advocaten en gerechtsdeurwaarders is de methode eenvoudig: u krijgt een onbetaalde factuur voorgelegd en u wordt dringend verzocht deze onmiddellijk te betalen op de rekening die ze u doorgeven.

 

Kent u de betreffende schuld?

 

Als u de verkoper of de schuld in kwestie kent, is dit waarschijnlijk een legitieme brief. Als u echter twijfelt, belet niets u om enkele punten te controleren, zeker wanneer u geen idee hebt waar de schuld over gaat.

 

Een inning begint altijd met een brief

 

Elk incassobureau, advocaat of deurwaarder begint zijn taak altijd met een brief. In het geval dat de schuldenaar een consument is, is het zelfs een wettelijke verplichting en is het voor de afzender ook verplicht om 15 dagen te wachten na deze eerste brief ,alvorens enige andere actie te ondernemen.

 

Dus als u een telefoontje krijgt waarin u wordt gevraagd om te betalen, maar je hebt geen brief ontvangen (en twijfelt), betaal dan niet maar vraag om een ​​kopie van die eerste brief.

 

Kent u de schuldeiser?

 

Een incassobureau, deurwaarder of advocaat moet de naam van de schuldeiser en zelfs zijn telefoonnummer vermelden op de eerste brief die men u stuurt. Wees voorzichtig, als u twijfelt, bel dan niet dit nummer dat ze u geven, want het kan een nummer zijn dat beheerd wordt door deze criminelen. Ga in plaats daarvan online naar de officiële website van de schuldeiser, en contacteer hen via een telefoonnummer of een e-mailadres op deze site. Controleer of het bedrijf dat deze schuld bij u opeist  namens hen handelt, en of u daadwerkelijk een schuld heeft.

 

De eerste brief moet ook het ondernemingsnummer van de schuldeiser bevatten. U kunt de naam en het adres controleren op de website van de kruispuntbank voor ondernemingen. Kijk of alles overeenkomt.

 

Neem contact op met de afzender

 

Een gerenommeerd incassobureau, advocaat of deurwaarder heeft een website. Voer in geval van twijfel een snelle zoekopdracht uit (bijvoorbeeld ’tcm incasso’) en kijk of het webadres (de url) overeenkomt met wat op de brief wordt aangegeven, in ieder geval het gedeelte vóór de ‘.be’, ‘.eu’, ‘.com’. of andere (bijvoorbeeld ‘tcm.be’…). Controleer de correspondentie van adressen en telefoonnummers (bel bijvoorbeeld het algemene nummer dat op de officiële website staat en vraag om de persoon die de brief heeft ondertekent te spreken).

 

Hoe wordt de brief geformuleerd?

 

Een minnelijke (buitengerechtelijke) aanmaningsbrief aan een consument moet bepaalde informatie bevatten. Dit omvat de contactgegevens van de schuldeiser maar ook een “duidelijke omschrijving” van de schuld en andere details zoals de contactgegevens van de dienst FOD Economie die deze bedrijven controleert.

 

Telefoongesprekken

 

Reageert u niet op brieven (bijvoorbeeld omdat uw adres is gewijzigd en de schuldeiser uw huidige adres niet kent), dan is de kans groot dat het incassobureau u belt. Men verwijst altijd naar een brief die voorafgaat aan dit telefoontje. Heeft u deze niet ontvangen, vraag dan bijvoorbeeld een kopie per e-mail aan.

 

Een incassobureau zal u in ieder geval nooit om uw bankrekeningnummer of creditcard vragen. Geef nooit uw toegangscodes van uw accounts of andere applicaties door.

 

Betaal niet op vraag van de persoon die u belt, tenzij u volledig gerustgesteld bent over hun identiteit en hun eerlijkheid.

 

 

Wat moet ik doen?

 

Een brief van een incassobureau, advocaat of deurwaarder verdient beantwoording. Wees anders niet verbaasd dat u blijft aangesproken worden.

  • Als u niets weet over deze schuld: controleer en informeer zoals hierboven uitgelegd.
  • Indien de brief of het telefoontje twijfelachtig lijkt: schrijf naar de schuldeiser of naar de FOD Economie.
  • Als u de schuld kent en alles ziet er ok uit: voer de betaling uit.
  • Als u de schuld betwist: leg het uit aan de afzender van de brief.
  • Als u het niet kunt betalen in 1x: neem contact op met de afzender van de brief.
  • Als u meer vragen hebt: stel ze!

 

 

Vragen? Neem contact op.

NEP INCASSOBUREAUS

De pers waarschuwt regelmatig over “nep incassobureaus”, het soort criminelen die misbruik van u proberen te maken. Hoe kunnen we de valkuilen vermijden?

 

Bogus debt collectors

 

Valse politieagenten en andere nepprofessionals van alle soorten proberen geld te stelen met behulp van de reputatie van de beroepen die ze nabootsen. Dit verschijnsel is zo oud als de wereld zelf. Voor het imiteren van incassobureaus, advocaten en gerechtsdeurwaarders is de methode eenvoudig: u krijgt een onbetaalde factuur voorgelegd en u wordt dringend verzocht deze onmiddellijk te betalen op de rekening die ze u doorgeven.

 

Kent u de betreffende schuld?

 

Als u de verkoper of de schuld in kwestie kent, is dit waarschijnlijk een legitieme brief. Als u echter twijfelt, belet niets u om enkele punten te controleren, zeker wanneer u geen idee hebt waar de schuld over gaat.

 

Een inning begint altijd met een brief

 

Elk incassobureau, advocaat of deurwaarder begint zijn taak altijd met een brief. In het geval dat de schuldenaar een consument is, is het zelfs een wettelijke verplichting en is het voor de afzender ook verplicht om 15 dagen te wachten na deze eerste brief ,alvorens enige andere actie te ondernemen.

 

Dus als u een telefoontje krijgt waarin u wordt gevraagd om te betalen, maar je hebt geen brief ontvangen (en twijfelt), betaal dan niet maar vraag om een ​​kopie van die eerste brief.

 

Kent u de schuldeiser?

 

Een incassobureau, deurwaarder of advocaat moet de naam van de schuldeiser en zelfs zijn telefoonnummer vermelden op de eerste brief die men u stuurt. Wees voorzichtig, als u twijfelt, bel dan niet dit nummer dat ze u geven, want het kan een nummer zijn dat beheerd wordt door deze criminelen. Ga in plaats daarvan online naar de officiële website van de schuldeiser, en contacteer hen via een telefoonnummer of een e-mailadres op deze site. Controleer of het bedrijf dat deze schuld bij u opeist  namens hen handelt, en of u daadwerkelijk een schuld heeft.

 

De eerste brief moet ook het ondernemingsnummer van de schuldeiser bevatten. U kunt de naam en het adres controleren op de website van de kruispuntbank voor ondernemingen. Kijk of alles overeenkomt.

 

Neem contact op met de afzender

 

Een gerenommeerd incassobureau, advocaat of deurwaarder heeft een website. Voer in geval van twijfel een snelle zoekopdracht uit (bijvoorbeeld ’tcm incasso’) en kijk of het webadres (de url) overeenkomt met wat op de brief wordt aangegeven, in ieder geval het gedeelte vóór de ‘.be’, ‘.eu’, ‘.com’. of andere (bijvoorbeeld ‘tcm.be’…). Controleer de correspondentie van adressen en telefoonnummers (bel bijvoorbeeld het algemene nummer dat op de officiële website staat en vraag om de persoon die de brief heeft ondertekent te spreken).

 

Hoe wordt de brief geformuleerd?

 

Een minnelijke (buitengerechtelijke) aanmaningsbrief aan een consument moet bepaalde informatie bevatten. Dit omvat de contactgegevens van de schuldeiser maar ook een “duidelijke omschrijving” van de schuld en andere details zoals de contactgegevens van de dienst FOD Economie die deze bedrijven controleert.

 

Telefoongesprekken

 

Reageert u niet op brieven (bijvoorbeeld omdat uw adres is gewijzigd en de schuldeiser uw huidige adres niet kent), dan is de kans groot dat het incassobureau u belt. Men verwijst altijd naar een brief die voorafgaat aan dit telefoontje. Heeft u deze niet ontvangen, vraag dan bijvoorbeeld een kopie per e-mail aan.

 

Een incassobureau zal u in ieder geval nooit om uw bankrekeningnummer of creditcard vragen. Geef nooit uw toegangscodes van uw accounts of andere applicaties door.

 

Betaal niet op vraag van de persoon die u belt, tenzij u volledig gerustgesteld bent over hun identiteit en hun eerlijkheid.

 

 

Wat moet ik doen?

 

Een brief van een incassobureau, advocaat of deurwaarder verdient beantwoording. Wees anders niet verbaasd dat u blijft aangesproken worden.

  • Als u niets weet over deze schuld: controleer en informeer zoals hierboven uitgelegd.
  • Indien de brief of het telefoontje twijfelachtig lijkt: schrijf naar de schuldeiser of naar de FOD Economie.
  • Als u de schuld kent en alles ziet er ok uit: voer de betaling uit.
  • Als u de schuld betwist: leg het uit aan de afzender van de brief.
  • Als u het niet kunt betalen in 1x: neem contact op met de afzender van de brief.
  • Als u meer vragen hebt: stel ze!

 

 

Vragen? Neem contact op.

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.