OP WIE KAN IK BEROEP DOEN BIJ ONBETAALDE FACTUREN?

Choice debt collection

Of u nu een particulier bent, een KMO of een multinational, onbetaalde facturen zijn een lastige en vaak delicate zaak. Uw klanten betalen hun facturen niet en u zit met een hoop zorgen en stress. Bovendien zijn aanmaningen opstellen een tijdrovende karwei. Gelukkig bestaan er bureaus die hun diensten aanbieden om u te helpen bij deze heikele opdracht. Wie kan u bijstaan en op welke manier?

Een advocaat

Wanneer de crediteur zich wil laten vertegenwoordigen voor de rechter, kan hij beroep doen op een advocaat. Zelfs wanneer de wet het in sommige gevallen toelaat zichzelf te verdedigen, is het aangeraden een advocaat in te schakelen. Als de klacht geldig is en kan gestaafd worden aan de hand van bewijsmateriaal, krijgt u een uitvoerbare titel na enkele maanden. In sommige gevallen zal de debiteur beroep aantekenen. Anders zal uw geld geïnd moeten worden na verdere acties (zoals de betekening van het vonnis, etc.). Maar in sommige gevallen zal de debiteur insolvabel zijn en zullen de kosten van de procedure door u betaald moeten worden, toegevoegd aan de pijn van het verliezen van het verschuldigde bedrag.

Incassobureaus werken vaak samen met gespecialiseerde advocaten, wanneer de debiteur solvabel en van slechte wil blijkt te zijn. TCM stuurt 0,6 % (6 op 1000) vorderingen naar het gerecht.

Een deurwaarder

U kan ook door een deurwaarder uw onbetaalde facturen laten innen. Gerechtsdeurwaarders zijn, bij wet vastgelegd, belast voor de uitvoering van gerechtelijke uitspraken. Ze kunnen ook betalingsherinneringen sturen naar de debiteuren. Grootschalige testen tonen aan dat brieven van advocaten, deurwaarders en incassobureaus dezelfde impact hebben. De verwoording heeft beperkte impact (als deze duidelijk en niet agressief is). De debiteur is ofwel in staat te betalen en een brief van eender welke derde partij geeft de boodschap mee dat het tijd is dit te doen, ofwel is hij niet in staat te betalen in deze fase (de meeste debiteurs weten dat de brief slechts een verzoek tot betalen omvat. Advocaten en deurwaarders moeten, bij wet, in hun brieven specifiëren dat hun vraag buitengerechtelijk en minnelijk is.)

Een incassobureau

De aanpak van een incassobureau dient in essentie om de debiteur te informeren, naar hem te luisteren en hem aan te moedigen om oplossingen voor te stellen. Zijn communicatie reflecteert feiten (“u hebt xx besteld …”) en vraagt om uitleg (“waarom hebt u niet betaald/xx …”). Op deze manier identificeert het bureau de reden voor de wanbetaling. Geen geld hebben om te betalen is verre van de voornaamste reden van wanbetalers. Eens de reden wel duidelijk is, is het essentieel te weten wat de debiteur voorstelt. Het is zelden efficiënt om eigen oplossingen aan anderen op te leggen. Enkel na het voorstel van de debiteur zal het incassobureau trachten dergelijke oplossing te verbeteren, wanneer deze gebrekkig lijkt.

Communicaties door incassobureaus omvatten alle middelen: brieven, fax, email, sms, telefoon en zelfs bezoek ter plaatse. Er zijn legale aspecten voor zulke communicatie. Het incassobureau weet wat legaal toegestaan is en wat niet, wat efficiënt is om de betaling amicabel te verkrijgen.

Met een incassobureau worden nutteloze kosten vermeden (dankzij het no cure no pay principe). U vermijd ook kostelijke en pijnlijke gerechtelijke stappen die in de meeste gevallen onnodig zijn. Daarenboven spaart de debiteur geld uit dat hij u kan betalen in plaats van zijn eigen advocaat te betalen.

Conclusie

Wanbetalingen zijn de grootste oorzaak van faillissementen. Wanneer u verveeld zit met een openstaande factuur, is het dus best beroep te doen op een externe partij en dubieuze debiteuren halt toe te roepen. Zij ageren onafhankelijk en kennen de regels en wettelijke procedures tot aanmanen. Zo weten de medewerkers van een incassobureau, onder andere dankzij uitgebreide opleidingen en uit ervaring, de beste manieren tot succesvol aanmanen. Ze gaan op zoek naar een manier om uw betaling te innen, zonder het gerecht erbij te betrekken en zorgen er dus voor dat hoge gerechtskosten vermeden worden. Het is essentieel uw incassobureau zorgvuldig te kiezen.

U wil graag meer weten over de diensten van TCM? Surf naar de website of contacteer ons voor meer informatie!

OP WIE KAN IK BEROEP DOEN BIJ ONBETAALDE FACTUREN?

Choice debt collection

Of u nu een particulier bent, een KMO of een multinational, onbetaalde facturen zijn een lastige en vaak delicate zaak. Uw klanten betalen hun facturen niet en u zit met een hoop zorgen en stress. Bovendien zijn aanmaningen opstellen een tijdrovende karwei. Gelukkig bestaan er bureaus die hun diensten aanbieden om u te helpen bij deze heikele opdracht. Wie kan u bijstaan en op welke manier?

Een advocaat

Wanneer de crediteur zich wil laten vertegenwoordigen voor de rechter, kan hij beroep doen op een advocaat. Zelfs wanneer de wet het in sommige gevallen toelaat zichzelf te verdedigen, is het aangeraden een advocaat in te schakelen. Als de klacht geldig is en kan gestaafd worden aan de hand van bewijsmateriaal, krijgt u een uitvoerbare titel na enkele maanden. In sommige gevallen zal de debiteur beroep aantekenen. Anders zal uw geld geïnd moeten worden na verdere acties (zoals de betekening van het vonnis, etc.). Maar in sommige gevallen zal de debiteur insolvabel zijn en zullen de kosten van de procedure door u betaald moeten worden, toegevoegd aan de pijn van het verliezen van het verschuldigde bedrag.

Incassobureaus werken vaak samen met gespecialiseerde advocaten, wanneer de debiteur solvabel en van slechte wil blijkt te zijn. TCM stuurt 0,6 % (6 op 1000) vorderingen naar het gerecht.

Een deurwaarder

U kan ook door een deurwaarder uw onbetaalde facturen laten innen. Gerechtsdeurwaarders zijn, bij wet vastgelegd, belast voor de uitvoering van gerechtelijke uitspraken. Ze kunnen ook betalingsherinneringen sturen naar de debiteuren. Grootschalige testen tonen aan dat brieven van advocaten, deurwaarders en incassobureaus dezelfde impact hebben. De verwoording heeft beperkte impact (als deze duidelijk en niet agressief is). De debiteur is ofwel in staat te betalen en een brief van eender welke derde partij geeft de boodschap mee dat het tijd is dit te doen, ofwel is hij niet in staat te betalen in deze fase (de meeste debiteurs weten dat de brief slechts een verzoek tot betalen omvat. Advocaten en deurwaarders moeten, bij wet, in hun brieven specifiëren dat hun vraag buitengerechtelijk en minnelijk is.)

Een incassobureau

De aanpak van een incassobureau dient in essentie om de debiteur te informeren, naar hem te luisteren en hem aan te moedigen om oplossingen voor te stellen. Zijn communicatie reflecteert feiten (“u hebt xx besteld …”) en vraagt om uitleg (“waarom hebt u niet betaald/xx …”). Op deze manier identificeert het bureau de reden voor de wanbetaling. Geen geld hebben om te betalen is verre van de voornaamste reden van wanbetalers. Eens de reden wel duidelijk is, is het essentieel te weten wat de debiteur voorstelt. Het is zelden efficiënt om eigen oplossingen aan anderen op te leggen. Enkel na het voorstel van de debiteur zal het incassobureau trachten dergelijke oplossing te verbeteren, wanneer deze gebrekkig lijkt.

Communicaties door incassobureaus omvatten alle middelen: brieven, fax, email, sms, telefoon en zelfs bezoek ter plaatse. Er zijn legale aspecten voor zulke communicatie. Het incassobureau weet wat legaal toegestaan is en wat niet, wat efficiënt is om de betaling amicabel te verkrijgen.

Met een incassobureau worden nutteloze kosten vermeden (dankzij het no cure no pay principe). U vermijd ook kostelijke en pijnlijke gerechtelijke stappen die in de meeste gevallen onnodig zijn. Daarenboven spaart de debiteur geld uit dat hij u kan betalen in plaats van zijn eigen advocaat te betalen.

Conclusie

Wanbetalingen zijn de grootste oorzaak van faillissementen. Wanneer u verveeld zit met een openstaande factuur, is het dus best beroep te doen op een externe partij en dubieuze debiteuren halt toe te roepen. Zij ageren onafhankelijk en kennen de regels en wettelijke procedures tot aanmanen. Zo weten de medewerkers van een incassobureau, onder andere dankzij uitgebreide opleidingen en uit ervaring, de beste manieren tot succesvol aanmanen. Ze gaan op zoek naar een manier om uw betaling te innen, zonder het gerecht erbij te betrekken en zorgen er dus voor dat hoge gerechtskosten vermeden worden. Het is essentieel uw incassobureau zorgvuldig te kiezen.

U wil graag meer weten over de diensten van TCM? Surf naar de website of contacteer ons voor meer informatie!

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.