TWEEDE DEEL VAN HET INTERVIEW VAN JOLIEN, JONGE JURISTE EN CREDIT CONTROLLER (2)

Jolien Caes, pas afgestudeerd in de rechten en recent aangenomen bij TCM Belgium, gaf ons haar eerste indrukken in het vorige interview. In dit tweede deel vertelt ze over haar gevoelens over schulden, het incassowerk en haar persoonlijke aspiraties.

 

Jolien Lawyer TCM 2

 

  • Wat is jouw kijk op debiteuren? Heb je schrik om zelf schulden te maken? Ben je spaarzaam? Heb je tips om te sparen? Waar geef jij het liefste geld aan uit?

 

Ik dacht vroeger altijd dat mensen die schulden hadden simpelweg niet konden betalen, financieel gezien. Mijn blik is nu wel wat genuanceerder geworden, ik merk dat het soms ook echt puur om een principekwestie draait. Ik ben gelukkig nog geen mensen tegengekomen in de dossiers die echt niet kunnen betalen. Ik vind het makkelijker dossiers aan te pakken waarbij het eerder aan koppigheid ligt. Maar ik ben natuurlijk ook nog maar net bezig, en ik hou rekening met het feit dat mensen misschien ook uit trots liever laten uitschijnen dat ze wel kunnen maar niet willen betalen.

 

Het ‘label’ debiteur heeft een negatieve bijklank, maar vergeet niet dat het ook mensen zijn zoals iedereen, en dat zij doorgaans opgelucht zijn wanneer er wel een oplossing gevonden wordt. Op korte termijn zijn ik en mijn collega’s de boeman, maar op lange termijn zijn wij wel de mensen die hen een uitweg bieden, zodat er geen stapel aan schulden gecreĂ«erd wordt.

Echt iedereen kan debiteur worden, zeker als je te maken krijgt met gezondheidsproblemen. De ‘fout’ ligt vaak niet bij de mensen zelf. Armoede bvb. lijkt me helaas sowieso een vicieuze cirkel waar men moeilijk aan ontsnapt. Veel hangt ook af van wat je zelf thuis hebt gezien en ervaren.

Ik heb daarom zelf altijd heel voorzichtig omgesprongen met geld, ik ben altijd een spaarder geweest, puur uit angst om schulden te maken. Ik wil ook graag op termijn een eigen huis kopen, en dan is sparen wel aan de orde. Ik geef bvb. niet vlug geld uit aan eten, hoewel ik wel graag eet 😊. Op restaurant gaan doe ik dus niet vlug. Waar ik dan wel geld aan uitgeef? Als ik eens op vakantie of uitstap ga (corona blokkeert die mogelijkheden natuurlijk wel), zal ik wel alle activiteiten doen die ik in dat land wil beleefd hebben. Ik kijk dan ook niet op comfort. Als ik toch iets wil kopen, dan verplicht ik mezelf er echt goed en lang over na te denken. Ik ben geen impulskoper. Soms geef ik mezelf een week of langer de tijd om te beslissen iets te kopen of niet.

 

  • Zie je overeenkomsten tussen het werk van incassomedewerkers/advocaten/deurwaarders?

 

Ik zie zeker overeenkomsten. Uiteindelijk is het bij alle partijen de bedoeling om openstaande facturen van crediteuren te innen. Het principe is dus hetzelfde, de manier waarop de oplossing wordt bekomen is wel anders.

Bij ons wordt naar een minnelijke manier oplossing gezocht, met minieme kosten. Bij advocaten en deurwaarders liggen de kosten sowieso al hoger, vaak vooral bij debiteur. Bij ons is het vijf voor twaalf, bij advocaten en deurwaarders vaak vijf na twaalf.

De kosten beginnen bij ons, in de vorm van kosten en interesten volgens algemene voorwaarden van crediteuren of de wetgeving. Daarna verlopen die in stijgende lijn via de andere partners en de gelinkte juridische procedures.

 

  • Wat was uw favoriete vak tijdens je rechtenstudies en managementstudies?

 

Dat klinkt waarschijnlijk niet zo opwindend, maar tijdens mijn rechtenstudies was dat schadevergoedingsrecht. Ik was voornamelijk geboeid door buitencontractuele aansprakelijkheid. Situaties uitpluizen vind ik geweldig! Beide partijen hebben hun versie te verdedigen, dat ligt ook een beetje in lijn met de positie van crediteuren en debiteuren.

Tijdens mijn managementstudies volgde ik het vak people building blocks. Dat is een HR gerelateerd vak, waarbij wordt aangeleerd hoe je een team kan begeleiden en mensen kan motiveren. Mensen motiveer je niet met geld, maar met erkenning. Erkenning van je werk, respect krijgen voor wat je doet. Een schouderklopje over je werk doet zoveel meer dan een bonus. Een goed loon is natuurlijk de basis, maar dat tikkeltje meer is dus respect en erkenning, geen bonus. Het gevoel hebben dat je een meerwaarde bent voor het bedrijf. Dat werkt eigenlijk voor alle situaties. Ik vermoed dat ook debiteuren gevoelig zijn voor erkenning van hun situatie.

 

  • Wat is je favoriete levensmotto?

 

Het à l’aise zijn van de Fransen is een streefdoel (mijn Erasmus in Lyon), maar ik kan niet zeggen dat ik al echt zo leef.

Ik probeer wel de mensen te behandelen zoals ik zelf wil behandeld worden, dat principe is dus zowat mijn levensmotto denk ik. Ik probeer altijd correct te zijn naar mensen toe, maar bewaak daar wel mijn eigen grenzen in. Dat laatste is wel een leerproces geweest.

 

 

Bedankt Jolien!

 

Vragen? Neem contact op!

TWEEDE DEEL VAN HET INTERVIEW VAN JOLIEN, JONGE JURISTE EN CREDIT CONTROLLER (2)

Jolien Caes, pas afgestudeerd in de rechten en recent aangenomen bij TCM Belgium, gaf ons haar eerste indrukken in het vorige interview. In dit tweede deel vertelt ze over haar gevoelens over schulden, het incassowerk en haar persoonlijke aspiraties.

 

Jolien Lawyer TCM 2

 

  • Wat is jouw kijk op debiteuren? Heb je schrik om zelf schulden te maken? Ben je spaarzaam? Heb je tips om te sparen? Waar geef jij het liefste geld aan uit?

 

Ik dacht vroeger altijd dat mensen die schulden hadden simpelweg niet konden betalen, financieel gezien. Mijn blik is nu wel wat genuanceerder geworden, ik merk dat het soms ook echt puur om een principekwestie draait. Ik ben gelukkig nog geen mensen tegengekomen in de dossiers die echt niet kunnen betalen. Ik vind het makkelijker dossiers aan te pakken waarbij het eerder aan koppigheid ligt. Maar ik ben natuurlijk ook nog maar net bezig, en ik hou rekening met het feit dat mensen misschien ook uit trots liever laten uitschijnen dat ze wel kunnen maar niet willen betalen.

 

Het ‘label’ debiteur heeft een negatieve bijklank, maar vergeet niet dat het ook mensen zijn zoals iedereen, en dat zij doorgaans opgelucht zijn wanneer er wel een oplossing gevonden wordt. Op korte termijn zijn ik en mijn collega’s de boeman, maar op lange termijn zijn wij wel de mensen die hen een uitweg bieden, zodat er geen stapel aan schulden gecreĂ«erd wordt.

Echt iedereen kan debiteur worden, zeker als je te maken krijgt met gezondheidsproblemen. De ‘fout’ ligt vaak niet bij de mensen zelf. Armoede bvb. lijkt me helaas sowieso een vicieuze cirkel waar men moeilijk aan ontsnapt. Veel hangt ook af van wat je zelf thuis hebt gezien en ervaren.

Ik heb daarom zelf altijd heel voorzichtig omgesprongen met geld, ik ben altijd een spaarder geweest, puur uit angst om schulden te maken. Ik wil ook graag op termijn een eigen huis kopen, en dan is sparen wel aan de orde. Ik geef bvb. niet vlug geld uit aan eten, hoewel ik wel graag eet 😊. Op restaurant gaan doe ik dus niet vlug. Waar ik dan wel geld aan uitgeef? Als ik eens op vakantie of uitstap ga (corona blokkeert die mogelijkheden natuurlijk wel), zal ik wel alle activiteiten doen die ik in dat land wil beleefd hebben. Ik kijk dan ook niet op comfort. Als ik toch iets wil kopen, dan verplicht ik mezelf er echt goed en lang over na te denken. Ik ben geen impulskoper. Soms geef ik mezelf een week of langer de tijd om te beslissen iets te kopen of niet.

 

  • Zie je overeenkomsten tussen het werk van incassomedewerkers/advocaten/deurwaarders?

 

Ik zie zeker overeenkomsten. Uiteindelijk is het bij alle partijen de bedoeling om openstaande facturen van crediteuren te innen. Het principe is dus hetzelfde, de manier waarop de oplossing wordt bekomen is wel anders.

Bij ons wordt naar een minnelijke manier oplossing gezocht, met minieme kosten. Bij advocaten en deurwaarders liggen de kosten sowieso al hoger, vaak vooral bij debiteur. Bij ons is het vijf voor twaalf, bij advocaten en deurwaarders vaak vijf na twaalf.

De kosten beginnen bij ons, in de vorm van kosten en interesten volgens algemene voorwaarden van crediteuren of de wetgeving. Daarna verlopen die in stijgende lijn via de andere partners en de gelinkte juridische procedures.

 

  • Wat was uw favoriete vak tijdens je rechtenstudies en managementstudies?

 

Dat klinkt waarschijnlijk niet zo opwindend, maar tijdens mijn rechtenstudies was dat schadevergoedingsrecht. Ik was voornamelijk geboeid door buitencontractuele aansprakelijkheid. Situaties uitpluizen vind ik geweldig! Beide partijen hebben hun versie te verdedigen, dat ligt ook een beetje in lijn met de positie van crediteuren en debiteuren.

Tijdens mijn managementstudies volgde ik het vak people building blocks. Dat is een HR gerelateerd vak, waarbij wordt aangeleerd hoe je een team kan begeleiden en mensen kan motiveren. Mensen motiveer je niet met geld, maar met erkenning. Erkenning van je werk, respect krijgen voor wat je doet. Een schouderklopje over je werk doet zoveel meer dan een bonus. Een goed loon is natuurlijk de basis, maar dat tikkeltje meer is dus respect en erkenning, geen bonus. Het gevoel hebben dat je een meerwaarde bent voor het bedrijf. Dat werkt eigenlijk voor alle situaties. Ik vermoed dat ook debiteuren gevoelig zijn voor erkenning van hun situatie.

 

  • Wat is je favoriete levensmotto?

 

Het à l’aise zijn van de Fransen is een streefdoel (mijn Erasmus in Lyon), maar ik kan niet zeggen dat ik al echt zo leef.

Ik probeer wel de mensen te behandelen zoals ik zelf wil behandeld worden, dat principe is dus zowat mijn levensmotto denk ik. Ik probeer altijd correct te zijn naar mensen toe, maar bewaak daar wel mijn eigen grenzen in. Dat laatste is wel een leerproces geweest.

 

 

Bedankt Jolien!

 

Vragen? Neem contact op!

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.