News

VERGEMAKKELIJK INNINGEN VIA EEN QR CODE

tcm belgium news qr codeIn bijna 95% van de gevallen betaalt uw klant op tijd. Het enige wat u hoeft te doen is de factuur uit te sturen. Maar technische hulpmiddelen, zoals een QR code, kunnen deze score nog verbeteren. Hoe kan u de inningen vergemakkelijken?

 

Waarom zoveel moeite?

Net zoals we zien bij de oliecrisis van de afgelopen weken, werkt de economie op een marginale basis: overproductie leidt tot de ineenstorting van de prijs van 100% van de productie. Ook in het verleden heeft een tekort van slechts enkele procenten van de productie geleid tot astronomische prijsstijgingen. Kleine onevenwichtigheden hebben grote gevolgen.

Deze marginale redenering geldt ook voor de liquide middelen van bedrijven. Om de kosten te dekken is een minimale beschikbaarheid ervan vereist. Dit minimum verschilt van bedrijf tot bedrijf. Het kan worden uitgedrukt als een percentage van de draaglijke wanbetalingen (voor sommige bedrijven kan bijvoorbeeld 10 % (of zelfs meer) aan onbetaalde schulden worden gedragen zonder de levensvatbaarheid van het bedrijf op korte termijn te bedreigen). Maar daar is dus altijd een limiet aan verbonden.

Welvaart, of zelfs gewoonweg overleving, wordt daarom gebaseerd op 20% tot soms maar 5% van de uitstaande betalingen. Hierdoor kan 1% meer of minder aan betalingsachterstand een doorslaggevende invloed hebben.

 

Hoe uw cashflow verhogen?

De relevantie van volgende punten is afhankelijk van uw bedrijfstak en uw bedrijfsmodel. In het algemeen:

  • Controleer aan wie u verkoopt: stel een kredietbeleid en kredietlijnen op.
  • Stel duidelijke en aantoonbare overeenkomsten op: door middel van algemene voorwaarden of contracten; ondertekende aankooporders, enz.
  • Stuur duidelijke en zeker ook positieve berichten uit: start met documentatie (aankooporders, facturen, herinneringen) en andere e-mails, sms’jes en telefoongesprekken.
  • Stimuleer gebruiksgemak: vergemakkelijk contact en betaling.

 

Voor meer details: credit management gids.

 

Betaling via QR code

België was een pionier op gebied van elektronische betaalmethoden, en blijkt dat vandaag nog steeds te zijn in vergelijking met sommige van onze grote buurlanden. Het gebruik van cheques is verdwenen, alsook overschrijvingsformulieren die onderaan facturen werden geprint. Wie van ons vult nog steeds dit soort documenten in?

Volgens Payconic (Bancontact) heeft heden 70% van ons minstens één betaalapplicatie op onze smartphone geïnstalleerd (in 2017 was dat “slechts” 55%). Zet dus een QR code (Quick Response code) op gedrukte facturen en herinneringen, en een betalingslink in elektronische berichten. Dit zal een snelle betaling bevorderen.

 

Administratieve voordelen

TCM werkt met QR codes op brieven, en betalingslinks in e-mails en sms-berichten.

Wij geven ook de voorkeur aan betaling via QR code, omdat zo de betalingsreferentie altijd correct is en er geen werk meer is om betalingen opnieuw toe te wijzen. Bovendien wordt de QR code (of de betalingslink) gedeactiveerd wanneer de betaling wordt gedaan, waardoor er geen dubbele betaling meer kan plaatsvinden (wat vroeger evenzeer kon leiden tot het tijdrovend beheer van terugbetalingen).

 

Conclusie

Maak het leven van uw klanten gemakkelijker, zodat zij op hun beurt uw leven ook vergemakkelijken!

 

 

Meer info? Contacteer ons!

VERGEMAKKELIJK INNINGEN VIA EEN QR CODE

tcm belgium news qr codeIn bijna 95% van de gevallen betaalt uw klant op tijd. Het enige wat u hoeft te doen is de factuur uit te sturen. Maar technische hulpmiddelen, zoals een QR code, kunnen deze score nog verbeteren. Hoe kan u de inningen vergemakkelijken?

 

Waarom zoveel moeite?

Net zoals we zien bij de oliecrisis van de afgelopen weken, werkt de economie op een marginale basis: overproductie leidt tot de ineenstorting van de prijs van 100% van de productie. Ook in het verleden heeft een tekort van slechts enkele procenten van de productie geleid tot astronomische prijsstijgingen. Kleine onevenwichtigheden hebben grote gevolgen.

Deze marginale redenering geldt ook voor de liquide middelen van bedrijven. Om de kosten te dekken is een minimale beschikbaarheid ervan vereist. Dit minimum verschilt van bedrijf tot bedrijf. Het kan worden uitgedrukt als een percentage van de draaglijke wanbetalingen (voor sommige bedrijven kan bijvoorbeeld 10 % (of zelfs meer) aan onbetaalde schulden worden gedragen zonder de levensvatbaarheid van het bedrijf op korte termijn te bedreigen). Maar daar is dus altijd een limiet aan verbonden.

Welvaart, of zelfs gewoonweg overleving, wordt daarom gebaseerd op 20% tot soms maar 5% van de uitstaande betalingen. Hierdoor kan 1% meer of minder aan betalingsachterstand een doorslaggevende invloed hebben.

 

Hoe uw cashflow verhogen?

De relevantie van volgende punten is afhankelijk van uw bedrijfstak en uw bedrijfsmodel. In het algemeen:

  • Controleer aan wie u verkoopt: stel een kredietbeleid en kredietlijnen op.
  • Stel duidelijke en aantoonbare overeenkomsten op: door middel van algemene voorwaarden of contracten; ondertekende aankooporders, enz.
  • Stuur duidelijke en zeker ook positieve berichten uit: start met documentatie (aankooporders, facturen, herinneringen) en andere e-mails, sms’jes en telefoongesprekken.
  • Stimuleer gebruiksgemak: vergemakkelijk contact en betaling.

 

Voor meer details: credit management gids.

 

Betaling via QR code

België was een pionier op gebied van elektronische betaalmethoden, en blijkt dat vandaag nog steeds te zijn in vergelijking met sommige van onze grote buurlanden. Het gebruik van cheques is verdwenen, alsook overschrijvingsformulieren die onderaan facturen werden geprint. Wie van ons vult nog steeds dit soort documenten in?

Volgens Payconic (Bancontact) heeft heden 70% van ons minstens één betaalapplicatie op onze smartphone geïnstalleerd (in 2017 was dat “slechts” 55%). Zet dus een QR code (Quick Response code) op gedrukte facturen en herinneringen, en een betalingslink in elektronische berichten. Dit zal een snelle betaling bevorderen.

 

Administratieve voordelen

TCM werkt met QR codes op brieven, en betalingslinks in e-mails en sms-berichten.

Wij geven ook de voorkeur aan betaling via QR code, omdat zo de betalingsreferentie altijd correct is en er geen werk meer is om betalingen opnieuw toe te wijzen. Bovendien wordt de QR code (of de betalingslink) gedeactiveerd wanneer de betaling wordt gedaan, waardoor er geen dubbele betaling meer kan plaatsvinden (wat vroeger evenzeer kon leiden tot het tijdrovend beheer van terugbetalingen).

 

Conclusie

Maak het leven van uw klanten gemakkelijker, zodat zij op hun beurt uw leven ook vergemakkelijken!

 

 

Meer info? Contacteer ons!

News