Wanneer positief resultaat wél reden tot feest is!

Het afgelopen jaar bleek een parcours vol hindernissen in petto te hebben, waarbij positief zijn verre van reden tot feest was.

Binnen enkele dagen breekt dan toch de feestperiode (en hopelijk geen volgende epidemie) weer aan, dus geen geschikter moment voor het delen van enkele tips om het komende jaar vrolijk in te zetten!

 

 

 

Het perfecte recept voor een geslaagde inning van facturen!

 

Wat heeft u nodig voor dit perfecte recept? Een evenredige hoeveelheid van volgende drie componenten:

 

1. Overzichtelijke, traceerbare, en volledige factuur

 

Wanneer u zonder problemen een betaling van uw factuur wenst te bekomen, dan kan die factuur maar best zeer overzichtelijk en conform de noodzakelijke wettelijke bepalingen zijn. De opbouw van een factuur is namelijk gehouden aan enkele wettelijke voorschriften. Meer info daaromtrent kan u hier terugvinden.

Op die factuur kan u best ook uw algemene voorwaarden vermelden. Dat is niet verplicht, maar wel noodzakelijk wenst u de bepalingen in uw algemene voorwaarden te laten gelden (bijvoorbeeld kosten en interesten). U moet namelijk kunnen aantonen dat uw debiteur op de hoogte was van uw algemene voorwaarden. De wijze waarop deze algemene voorwaarden dienen te worden vermeld én opgesteld is ook onderhevig aan richtlijnen, voor meer info hieromtrent kan u de white paper over deze webinar aanvragen.

Zorg er daarnaast voor dat uw factuur traceerbaar is, dat wil zeggen dat u kan bewijzen dat de factuur correct is bezorgd aan de debiteur. Het versturen van de factuur per mail kan hiervoor een handige oplossing zijn. Bij discussie komt vaak naar boven dat de factuur niet zou zijn ontvangen.

 

2. Ken je klant

 

Aansluitend op het belang van een traceerbare factuur, is te weten aan wie je de factuur dient te bezorgen. Weet wie je contactpersoon is, welk mailadres dient gebruikt te worden, op welk telefoonnummer je klant kan bereikt worden,… .

Communicatie is ontzettend belangrijk, zowel om te weten welke onderwerpen best te vermijden aan de kersttafel, als om te weten welke punten je best dubbel onderlijnt naar je klant toe.

 

3. Rappelleren rappelleren, wie zijn best doet zal het leren!

 

Wij raden het aan om te rappeleren, ook al is dat voor B2B dossiers niet verplicht. Waarom? Vaak is een klant op zijn tenen getrapt dat hij niet is opgebeld of aangeschreven door de crediteur over de onbetaalde factuur. Het gaat dan vaak om een principekwestie, om communicatie zoals in voorgaande punt is aangehaald.

Als u rappelleert, zorg dan wel dat deze rappels opnieuw traceerbaar zijn. Debiteuren halen immers zeer vaak aan dat ze niet zijn gerappelleerd, ook al is dit wel gebeurd. Het ontkennen van de ontvangst van de factuur en/of rappel heeft namelijk vaak ook tot doel om de aangerekende kosten en interesten conform algemene voorwaarden en wet te omzeilen.

 

Hoe vermijdt u een pijnlijke kater?

 

Heeft u bovenstaande recept correct (of minder correct) gevolgd, maar bekomt u nog steeds geen betaling van uw onbetaalde factuur? Geen paniek! U kan een pijnlijke kater vermijden door dit deel van administratie uit te besteden.

Via het minnelijk innen van onbetaalde facturen bespaart u (gerechts)kosten, behoudt u de klantenrelatie (lees: geen ongemakkelijke ontmoetingen op de plaatselijke kerstmarkt), en dient u niet meer wakker te liggen van de onbetaalde facturen.

Gebruiken wij dan een geheim ingrediënt? Misschien zouden we onze bezoekers inderdaad zo moeten omschrijven! Onze bezoekers zijn opgeleid door TCM Belgium en gaan bij debiteuren ter plaatse om samen met hen een oplossing uit te werken. Deze laatste minnelijke poging geeft vaak de doorslag.

Vooraleer we echter zijn aanbeland tot de stap van het inschakelen van een bezoeker, heeft de interne credit controller zijn fingerspitzengefühl al helemaal losgelaten op het dossier. Net zoals u tonnen ervaring heeft opgebouwd binnen uw core business, is dat voor onze credit controllers niet anders. Zij kunnen putten uit eigen ervaringen in eerdere dossiers, maar tevens uit ervaringen van (internationale) collega’s, en kunnen steunen op een doorgedreven en gebruiksvriendelijk IT systeem alsook onze juridische dienst.

Waar wacht u dus nog op? Geef uzelf een hoofd zonder kopzorgen cadeau deze feestperiode, en contacteer ons voor meer info. Wacht wel niet te lang! Ook een onbetaalde factuur loopt het risico om aan te branden. Hoe sneller wij worden ingeschakeld, hoe meer kans dus op resultaat. Hou daarnaast ook rekening met verjaring, eens een factuur verjaard is, kan zelfs ons fingerspitzengefühl daar nog weinig aan veranderen.

 

 

 

22/12/2021

Wanneer positief resultaat wél reden tot feest is!

Het afgelopen jaar bleek een parcours vol hindernissen in petto te hebben, waarbij positief zijn verre van reden tot feest was.

Binnen enkele dagen breekt dan toch de feestperiode (en hopelijk geen volgende epidemie) weer aan, dus geen geschikter moment voor het delen van enkele tips om het komende jaar vrolijk in te zetten!

 

 

 

Het perfecte recept voor een geslaagde inning van facturen!

 

Wat heeft u nodig voor dit perfecte recept? Een evenredige hoeveelheid van volgende drie componenten:

 

1. Overzichtelijke, traceerbare, en volledige factuur

 

Wanneer u zonder problemen een betaling van uw factuur wenst te bekomen, dan kan die factuur maar best zeer overzichtelijk en conform de noodzakelijke wettelijke bepalingen zijn. De opbouw van een factuur is namelijk gehouden aan enkele wettelijke voorschriften. Meer info daaromtrent kan u hier terugvinden.

Op die factuur kan u best ook uw algemene voorwaarden vermelden. Dat is niet verplicht, maar wel noodzakelijk wenst u de bepalingen in uw algemene voorwaarden te laten gelden (bijvoorbeeld kosten en interesten). U moet namelijk kunnen aantonen dat uw debiteur op de hoogte was van uw algemene voorwaarden. De wijze waarop deze algemene voorwaarden dienen te worden vermeld én opgesteld is ook onderhevig aan richtlijnen, voor meer info hieromtrent kan u de white paper over deze webinar aanvragen.

Zorg er daarnaast voor dat uw factuur traceerbaar is, dat wil zeggen dat u kan bewijzen dat de factuur correct is bezorgd aan de debiteur. Het versturen van de factuur per mail kan hiervoor een handige oplossing zijn. Bij discussie komt vaak naar boven dat de factuur niet zou zijn ontvangen.

 

2. Ken je klant

 

Aansluitend op het belang van een traceerbare factuur, is te weten aan wie je de factuur dient te bezorgen. Weet wie je contactpersoon is, welk mailadres dient gebruikt te worden, op welk telefoonnummer je klant kan bereikt worden,… .

Communicatie is ontzettend belangrijk, zowel om te weten welke onderwerpen best te vermijden aan de kersttafel, als om te weten welke punten je best dubbel onderlijnt naar je klant toe.

 

3. Rappelleren rappelleren, wie zijn best doet zal het leren!

 

Wij raden het aan om te rappeleren, ook al is dat voor B2B dossiers niet verplicht. Waarom? Vaak is een klant op zijn tenen getrapt dat hij niet is opgebeld of aangeschreven door de crediteur over de onbetaalde factuur. Het gaat dan vaak om een principekwestie, om communicatie zoals in voorgaande punt is aangehaald.

Als u rappelleert, zorg dan wel dat deze rappels opnieuw traceerbaar zijn. Debiteuren halen immers zeer vaak aan dat ze niet zijn gerappelleerd, ook al is dit wel gebeurd. Het ontkennen van de ontvangst van de factuur en/of rappel heeft namelijk vaak ook tot doel om de aangerekende kosten en interesten conform algemene voorwaarden en wet te omzeilen.

 

Hoe vermijdt u een pijnlijke kater?

 

Heeft u bovenstaande recept correct (of minder correct) gevolgd, maar bekomt u nog steeds geen betaling van uw onbetaalde factuur? Geen paniek! U kan een pijnlijke kater vermijden door dit deel van administratie uit te besteden.

Via het minnelijk innen van onbetaalde facturen bespaart u (gerechts)kosten, behoudt u de klantenrelatie (lees: geen ongemakkelijke ontmoetingen op de plaatselijke kerstmarkt), en dient u niet meer wakker te liggen van de onbetaalde facturen.

Gebruiken wij dan een geheim ingrediënt? Misschien zouden we onze bezoekers inderdaad zo moeten omschrijven! Onze bezoekers zijn opgeleid door TCM Belgium en gaan bij debiteuren ter plaatse om samen met hen een oplossing uit te werken. Deze laatste minnelijke poging geeft vaak de doorslag.

Vooraleer we echter zijn aanbeland tot de stap van het inschakelen van een bezoeker, heeft de interne credit controller zijn fingerspitzengefühl al helemaal losgelaten op het dossier. Net zoals u tonnen ervaring heeft opgebouwd binnen uw core business, is dat voor onze credit controllers niet anders. Zij kunnen putten uit eigen ervaringen in eerdere dossiers, maar tevens uit ervaringen van (internationale) collega’s, en kunnen steunen op een doorgedreven en gebruiksvriendelijk IT systeem alsook onze juridische dienst.

Waar wacht u dus nog op? Geef uzelf een hoofd zonder kopzorgen cadeau deze feestperiode, en contacteer ons voor meer info. Wacht wel niet te lang! Ook een onbetaalde factuur loopt het risico om aan te branden. Hoe sneller wij worden ingeschakeld, hoe meer kans dus op resultaat. Hou daarnaast ook rekening met verjaring, eens een factuur verjaard is, kan zelfs ons fingerspitzengefühl daar nog weinig aan veranderen.

 

 

 

22/12/2021

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.