Wat moet ik doen als ik een brief van een incassobureau ontvang?

U heeft een betalingsherinnering ontvangen van een incassobureau? Dan hebt u waarschijnlijk een schuld openstaan en wacht iemand of een bedrijf op uw betaling. Ontdek in dit artikel welke stappen u moet ondernemen (of juist niet) om deze situatie zo snel mogelijk aan te pakken.

 

Wat u moet doen bij het ontvangen van een betalingsherinnering

 

  1. Snel reageren

De eerste tip die we u kunnen geven is om na ontvangst van de betalingsherinnering zo snel mogelijk te reageren. We raden u aan om binnen de 2 à 3 dagen te reageren, want hoe sneller, hoe beter. Door snel op te treden ziet uw schuldeiser dat u van goede wil bent en maakt u het voor iedereen heel wat eenvoudiger.

 

 

  1. Nagaan of er geen fout in het spel is

Controleer bij ontvangst van een betalingsherinnering of er geen fout gebeurd is.

De volgende problemen kunnen zich voordoen:

  • U hebt de betaling reeds uitgevoerd;
  • De schuld heeft geen betrekking op u;
  • U hebt reeds uw ongenoegen geuit over de kwaliteit van het product of de dienst of over de levering, en dit volgens de aangegeven procedure (aangetekend, binnen termijn)
  • Een eenvoudige administratieve fout.

 

Wanneer er sprake is van een fout, kunt u dit melden aan het incassobureau (of aan uw schuldeiser; maar deze zal liever hebben dat het incassobureau zich hierover buigt). Een telefoontje schept al snel duidelijkheid, maar toch is het aan te raden om uw bevindingen ook op mail te zetten (en te verwijzen naar de (aangetekende) melding van het dispuut).

 

Daarnaast is het mogelijk dat u de schuld al betaald hebt. In dit geval kunt u het dossier snel afsluiten door de auteur van de betalingsherinnering de volgende gegevens mee te delen:

  • De datum van betaling;
  • Het rekeningnummer van de opdrachtgever (de rekening waarmee u betaald hebt);
  • Het rekeningnummer van de begunstigde (de rekening waarnaar u het bedrag gestort hebt);
  • De referentie van de betaling.

 

 

  1. U kunt de schuld betalen

 Na controle beseft u dat u wel degelijk een schuld hebt openstaan. U bent in staat deze te betalen? Dan is onze raad eenvoudig: betaal onmiddellijk. Dit is het simpelst voor iedereen. En het is bovendien de meest correcte oplossing.

 

 

  1. U bent niet in staat de schuld te betalen

Wanneer u de schuld vermeld in de betalingsherinnering erkent, maar niet in staat bent om deze onmiddellijk af te lossen, neemt u het best zo snel mogelijk contact op met het incassobureau of de schuldeiser om uw situatie uit te leggen.

Met een beetje goede wil en een realistische blik zult u een alternatief vinden dat voor iedereen past. Idealiter neemt u per telefoon contact op met de invorderaar om vervolgens alles te bevestigen op papier.

 

 

Wat ik zeker niet mag doen:

 

  1. Niets ondernemen

Als er één ding is dat u zeker niet mag doen, is het wel om een betalingsherinnering te negeren. Een schuld laten aanslepen is het slechtste wat u kunt doen, en zal niemand vooruit helpen. Als u deze brief onbeantwoord laat, zal uw schuldeiser automatisch andere inspanningen leveren die het kostenplaatje (zeer waarschijnlijk) alleen maar groter maken. Zo zullen er enkel verliezers zijn.

Houd steeds in uw achterhoofd dat het beter is om de reden waarom u de schuld niet kunt betalen mee te delen aan de auteur van de betalingsherinnering.

 

 

Conclusie

 

Wat moet ik doen als ik een betalingsherinnering ontvang?

  1. Snel reageren
  2. Nagaan of er geen fout in het spel is
  3. Onmiddellijk betalen als dit mogelijk is
  4. Contact opnemen met het incassobureau en een alternatief vinden

 

Wat mag ik niet doen als ik een betalingsherinnering ontvang?

  1. Niets ondernemen en de betalingsherinnering negeren

Wat moet ik doen als ik een brief van een incassobureau ontvang?

U heeft een betalingsherinnering ontvangen van een incassobureau? Dan hebt u waarschijnlijk een schuld openstaan en wacht iemand of een bedrijf op uw betaling. Ontdek in dit artikel welke stappen u moet ondernemen (of juist niet) om deze situatie zo snel mogelijk aan te pakken.

 

Wat u moet doen bij het ontvangen van een betalingsherinnering

 

  1. Snel reageren

De eerste tip die we u kunnen geven is om na ontvangst van de betalingsherinnering zo snel mogelijk te reageren. We raden u aan om binnen de 2 à 3 dagen te reageren, want hoe sneller, hoe beter. Door snel op te treden ziet uw schuldeiser dat u van goede wil bent en maakt u het voor iedereen heel wat eenvoudiger.

 

 

  1. Nagaan of er geen fout in het spel is

Controleer bij ontvangst van een betalingsherinnering of er geen fout gebeurd is.

De volgende problemen kunnen zich voordoen:

  • U hebt de betaling reeds uitgevoerd;
  • De schuld heeft geen betrekking op u;
  • U hebt reeds uw ongenoegen geuit over de kwaliteit van het product of de dienst of over de levering, en dit volgens de aangegeven procedure (aangetekend, binnen termijn)
  • Een eenvoudige administratieve fout.

 

Wanneer er sprake is van een fout, kunt u dit melden aan het incassobureau (of aan uw schuldeiser; maar deze zal liever hebben dat het incassobureau zich hierover buigt). Een telefoontje schept al snel duidelijkheid, maar toch is het aan te raden om uw bevindingen ook op mail te zetten (en te verwijzen naar de (aangetekende) melding van het dispuut).

 

Daarnaast is het mogelijk dat u de schuld al betaald hebt. In dit geval kunt u het dossier snel afsluiten door de auteur van de betalingsherinnering de volgende gegevens mee te delen:

  • De datum van betaling;
  • Het rekeningnummer van de opdrachtgever (de rekening waarmee u betaald hebt);
  • Het rekeningnummer van de begunstigde (de rekening waarnaar u het bedrag gestort hebt);
  • De referentie van de betaling.

 

 

  1. U kunt de schuld betalen

 Na controle beseft u dat u wel degelijk een schuld hebt openstaan. U bent in staat deze te betalen? Dan is onze raad eenvoudig: betaal onmiddellijk. Dit is het simpelst voor iedereen. En het is bovendien de meest correcte oplossing.

 

 

  1. U bent niet in staat de schuld te betalen

Wanneer u de schuld vermeld in de betalingsherinnering erkent, maar niet in staat bent om deze onmiddellijk af te lossen, neemt u het best zo snel mogelijk contact op met het incassobureau of de schuldeiser om uw situatie uit te leggen.

Met een beetje goede wil en een realistische blik zult u een alternatief vinden dat voor iedereen past. Idealiter neemt u per telefoon contact op met de invorderaar om vervolgens alles te bevestigen op papier.

 

 

Wat ik zeker niet mag doen:

 

  1. Niets ondernemen

Als er één ding is dat u zeker niet mag doen, is het wel om een betalingsherinnering te negeren. Een schuld laten aanslepen is het slechtste wat u kunt doen, en zal niemand vooruit helpen. Als u deze brief onbeantwoord laat, zal uw schuldeiser automatisch andere inspanningen leveren die het kostenplaatje (zeer waarschijnlijk) alleen maar groter maken. Zo zullen er enkel verliezers zijn.

Houd steeds in uw achterhoofd dat het beter is om de reden waarom u de schuld niet kunt betalen mee te delen aan de auteur van de betalingsherinnering.

 

 

Conclusie

 

Wat moet ik doen als ik een betalingsherinnering ontvang?

  1. Snel reageren
  2. Nagaan of er geen fout in het spel is
  3. Onmiddellijk betalen als dit mogelijk is
  4. Contact opnemen met het incassobureau en een alternatief vinden

 

Wat mag ik niet doen als ik een betalingsherinnering ontvang?

  1. Niets ondernemen en de betalingsherinnering negeren

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.