TCM BELGIUM LAAT STAGIAIR KOORDDANSEN: MAAK KENNIS MET TIM DEBOES

Koorddansen, say what? Tim Deboes leert bij TCM Belgium balanceren op de vervlochten lijn tussen het ethische en economische aspect van het invorderingsproces, wat meteen ook het onderwerp van zijn thesis in wording is. En dat kunnen we alleen maar aanmoedigen.

 

We besteden namelijk reeds jaar en dag aandacht aan onze ethische manier van innen, en onze rol op maatschappelijk vlak alsook binnen de economische cirkel. Tijd voor een stand van zaken over zijn (werk)ervaring binnen ons bedrijf!

 

  • Dag Tim, we vragen onze nieuwelingen standaard naar hun idee van debiteuren en incasso vooraleer ze bij ons terechtkomen. Wat was dus jouw perceptie van mensen in schulden? En van de incassosector?

 

Ik ben zelf nog nooit in contact gekomen met incasso, maar had er toch een vrij donker beeld over gevormd. Je weet wel, zware jongens met, in mijn fantasie, zelfs knuppels als accessoire i.p.v. een bankterminal 😊.

 

Van mensen in schulden had ik gewoon géén beeld, ik leef al langer dan corona in mijn eigen ‘bubbel’, ik ken niemand in schulden, ben altijd omringd geweest door mensen uit dezelfde situatie als mij. En die situatie is redelijk standaard, dacht ik althans tot nu. Het is de eerste keer in mijn leven dat ik in contact kom met mensen in schulden, met schuldbemiddeling en dergelijke.

 

Het werd me wel al vlug duidelijk via deze stage, maar ook via het onderzoek voor mijn scriptie, dat armoede situatiegebonden lijkt, en zeker niet vanzelfsprekend karaktergebonden. Je kan al in armoede terechtkomen via een scheiding.

 

  • Ondertussen ondersteun je ons reeds enkele maanden in dagdagelijkse taken. Is dat idee veranderd? Op welke manier?

 

De vrienden rond mij vonden het idee van een stage bij een incassobureau vooral vreemd.  Mijn ouders werken bij de bank en waren dus al gewend om te gaan met een breed scala aan mensen. Ikzelf besefte al vlug dat via dit werk mensen in armoede echt geholpen kunnen worden, maar als je niet ‘in de business’ zit, is het moeilijk te begrijpen waar incasso nu net over gaat.

 

Ik betrap mezelf er wel nog op om wat ‘stereotiep’ te denken over situaties van debiteuren, maar dat is ook beïnvloed door de wijze waarop ik zelf in het leven sta. Zo vond ik het onlangs nog wel vreemd om van een debiteur te horen dat ze twee gsm’s had. Ik leef zelf wat volgens het gezegde ‘beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht’, ik ben niet materialistisch ingesteld en heb genoeg aan enkele goede vrienden. Maar ik besef wel dat mijn ervaring en visie door een bevoorrechte en beschermde situatie is gevormd.  Die debiteur kon die gsm’s evengoed gekregen hebben, of al aangekocht hebben voor hij in financiële problemen raakte.

 

Mijn kijk is dus door reflectie wel veranderd, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dit werk niet mee naar huis neem. Ik blijf niet de hele dag om situaties van debiteuren malen, daar heeft uiteindelijk ook niemand iets aan. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat ik de juiste balans vind tussen empathisch maar zeker ook objectief naar de situaties te kunnen kijken.

 

  • Welke talenten moeten TCM-medewerkers, naast uiteraard koorddansen, bemeesteren? Wat vind je het meest uitdagende aan de job? En wat geeft de meeste voldoening?

 

Deze job heeft kameleons nodig, medewerkers die zich goed kunnen aanpassen aan heel wat diverse situaties.

 

Je moet ook zonder vooroordelen de telefoon opnemen, geen enkele situatie is dezelfde. En dat lijkt makkelijk, maar is toch niet evident als je voor de twintigste keer die dag op rij hetzelfde excuus lijkt te horen.

 

Daarnaast is communicatie de sleutel tot succes in deze job. Wie communicatief erg sterk is, behaalt goede resultaten. Die gave beheers ik helaas wat minder, en is dus voor mij best uitdagend.

 

Credit controllers dienen ook standvastig te zijn, niet te vlug op te geven of toe te geven. Een minnelijke oplossing kan uiteindelijk wel gevonden worden, eentje die passend is voor debiteur én crediteur.

 

Ik vind het veel voldoening geven wanneer ik merk dat een dossier is betaald, want dat is goed voor zowel debiteur als crediteuren. Onlangs ontving ik ook nog een mooie boodschap van een debiteur, die ons bedankte voor het haalbare afbetalingsplan dat zij mocht volgen. Op die manier was het voor hem mogelijk de schuld minnelijk in orde te brengen.

 

  • Het onderwerp van je thesis handelt over het zoeken, en hopelijk ook vinden, van de balans tussen ethisch en economisch innen. Lijkt het je een makkelijke oefening?

 

Neen. Je moet daarbij ook zélf in balans zijn om die balans te vinden voor crediteuren en debiteuren (koorddansen, we hebben het al gezegd! 😉). Elk gesprek zoals ik eerder al zei zonder vooroordeel aangaan, en van daaruit kijken naar de situatie van de debiteur.

 

Er moet tijdens die gesprekken vertrouwen worden geschept, de debiteur moet vertrouwen hebben in de aanpak van de credit controller, en tegelijk moet de credit controller vertrouwen dat de debiteur een inkijk geeft in diens reële situatie om zo tot een correcte betalingsoplossing te komen.

 

  • Op welke manier speelt TCM Belgium hier een rol in en kan die rol nog beter ingevuld worden?

 

Ik denk dat de minnelijke uitweg de grootste reddingsboei is voor debiteuren, dus als in dat opzicht speelt TCM zeker een sleutelrol. Hoe langer je hier werkt, hoe meer ervaring je hierin kweekt en dus hoe beter je capaciteiten als redder (nog zo een talent!) worden om penibele situaties om te buigen naar een positief einde. Ik word soms door debiteuren nog te fel geleid naar voorstellen die zij graag willen horen, maar die niet zozeer een oplossing zijn wanneer een crediteur hier niet mee gebaat is.

 

Je krijgt bij TCM als stagiair/medewerker best al veel opleiding via theorie en rollenspellen, maar het zou denk ik ook wel helpen wat ‘field research’ te doen om zo meer bewustwording te creëren?

 

Ik bedoel daarmee studiedagen waarbij experten hun visie delen over verschillende facetten waar deze job mee in aanmerking komt (armoede, credit control, psychologie van mensen,…), of een ontmoeting regelen met organisaties die zich inzetten voor de bestrijding tegen armoede. Als je als credit controller kan plaatsen waar sommige reacties van debiteuren vandaan komen, kan je er ook beter op inspelen en bevordert dat een minnelijke oplossing. En dat vind ik zeker een goede ethische aanpak, want er is dan een passende oplossing bekomen rekening houdend met dat kader.

 

10 augustus 2021

Tims interview gaat door

TCM BELGIUM LAAT STAGIAIR KOORDDANSEN: MAAK KENNIS MET TIM DEBOES

Koorddansen, say what? Tim Deboes leert bij TCM Belgium balanceren op de vervlochten lijn tussen het ethische en economische aspect van het invorderingsproces, wat meteen ook het onderwerp van zijn thesis in wording is. En dat kunnen we alleen maar aanmoedigen.

 

We besteden namelijk reeds jaar en dag aandacht aan onze ethische manier van innen, en onze rol op maatschappelijk vlak alsook binnen de economische cirkel. Tijd voor een stand van zaken over zijn (werk)ervaring binnen ons bedrijf!

 

  • Dag Tim, we vragen onze nieuwelingen standaard naar hun idee van debiteuren en incasso vooraleer ze bij ons terechtkomen. Wat was dus jouw perceptie van mensen in schulden? En van de incassosector?

 

Ik ben zelf nog nooit in contact gekomen met incasso, maar had er toch een vrij donker beeld over gevormd. Je weet wel, zware jongens met, in mijn fantasie, zelfs knuppels als accessoire i.p.v. een bankterminal 😊.

 

Van mensen in schulden had ik gewoon géén beeld, ik leef al langer dan corona in mijn eigen ‘bubbel’, ik ken niemand in schulden, ben altijd omringd geweest door mensen uit dezelfde situatie als mij. En die situatie is redelijk standaard, dacht ik althans tot nu. Het is de eerste keer in mijn leven dat ik in contact kom met mensen in schulden, met schuldbemiddeling en dergelijke.

 

Het werd me wel al vlug duidelijk via deze stage, maar ook via het onderzoek voor mijn scriptie, dat armoede situatiegebonden lijkt, en zeker niet vanzelfsprekend karaktergebonden. Je kan al in armoede terechtkomen via een scheiding.

 

  • Ondertussen ondersteun je ons reeds enkele maanden in dagdagelijkse taken. Is dat idee veranderd? Op welke manier?

 

De vrienden rond mij vonden het idee van een stage bij een incassobureau vooral vreemd.  Mijn ouders werken bij de bank en waren dus al gewend om te gaan met een breed scala aan mensen. Ikzelf besefte al vlug dat via dit werk mensen in armoede echt geholpen kunnen worden, maar als je niet ‘in de business’ zit, is het moeilijk te begrijpen waar incasso nu net over gaat.

 

Ik betrap mezelf er wel nog op om wat ‘stereotiep’ te denken over situaties van debiteuren, maar dat is ook beïnvloed door de wijze waarop ik zelf in het leven sta. Zo vond ik het onlangs nog wel vreemd om van een debiteur te horen dat ze twee gsm’s had. Ik leef zelf wat volgens het gezegde ‘beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht’, ik ben niet materialistisch ingesteld en heb genoeg aan enkele goede vrienden. Maar ik besef wel dat mijn ervaring en visie door een bevoorrechte en beschermde situatie is gevormd.  Die debiteur kon die gsm’s evengoed gekregen hebben, of al aangekocht hebben voor hij in financiële problemen raakte.

 

Mijn kijk is dus door reflectie wel veranderd, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dit werk niet mee naar huis neem. Ik blijf niet de hele dag om situaties van debiteuren malen, daar heeft uiteindelijk ook niemand iets aan. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat ik de juiste balans vind tussen empathisch maar zeker ook objectief naar de situaties te kunnen kijken.

 

  • Welke talenten moeten TCM-medewerkers, naast uiteraard koorddansen, bemeesteren? Wat vind je het meest uitdagende aan de job? En wat geeft de meeste voldoening?

 

Deze job heeft kameleons nodig, medewerkers die zich goed kunnen aanpassen aan heel wat diverse situaties.

 

Je moet ook zonder vooroordelen de telefoon opnemen, geen enkele situatie is dezelfde. En dat lijkt makkelijk, maar is toch niet evident als je voor de twintigste keer die dag op rij hetzelfde excuus lijkt te horen.

 

Daarnaast is communicatie de sleutel tot succes in deze job. Wie communicatief erg sterk is, behaalt goede resultaten. Die gave beheers ik helaas wat minder, en is dus voor mij best uitdagend.

 

Credit controllers dienen ook standvastig te zijn, niet te vlug op te geven of toe te geven. Een minnelijke oplossing kan uiteindelijk wel gevonden worden, eentje die passend is voor debiteur én crediteur.

 

Ik vind het veel voldoening geven wanneer ik merk dat een dossier is betaald, want dat is goed voor zowel debiteur als crediteuren. Onlangs ontving ik ook nog een mooie boodschap van een debiteur, die ons bedankte voor het haalbare afbetalingsplan dat zij mocht volgen. Op die manier was het voor hem mogelijk de schuld minnelijk in orde te brengen.

 

  • Het onderwerp van je thesis handelt over het zoeken, en hopelijk ook vinden, van de balans tussen ethisch en economisch innen. Lijkt het je een makkelijke oefening?

 

Neen. Je moet daarbij ook zélf in balans zijn om die balans te vinden voor crediteuren en debiteuren (koorddansen, we hebben het al gezegd! 😉). Elk gesprek zoals ik eerder al zei zonder vooroordeel aangaan, en van daaruit kijken naar de situatie van de debiteur.

 

Er moet tijdens die gesprekken vertrouwen worden geschept, de debiteur moet vertrouwen hebben in de aanpak van de credit controller, en tegelijk moet de credit controller vertrouwen dat de debiteur een inkijk geeft in diens reële situatie om zo tot een correcte betalingsoplossing te komen.

 

  • Op welke manier speelt TCM Belgium hier een rol in en kan die rol nog beter ingevuld worden?

 

Ik denk dat de minnelijke uitweg de grootste reddingsboei is voor debiteuren, dus als in dat opzicht speelt TCM zeker een sleutelrol. Hoe langer je hier werkt, hoe meer ervaring je hierin kweekt en dus hoe beter je capaciteiten als redder (nog zo een talent!) worden om penibele situaties om te buigen naar een positief einde. Ik word soms door debiteuren nog te fel geleid naar voorstellen die zij graag willen horen, maar die niet zozeer een oplossing zijn wanneer een crediteur hier niet mee gebaat is.

 

Je krijgt bij TCM als stagiair/medewerker best al veel opleiding via theorie en rollenspellen, maar het zou denk ik ook wel helpen wat ‘field research’ te doen om zo meer bewustwording te creëren?

 

Ik bedoel daarmee studiedagen waarbij experten hun visie delen over verschillende facetten waar deze job mee in aanmerking komt (armoede, credit control, psychologie van mensen,…), of een ontmoeting regelen met organisaties die zich inzetten voor de bestrijding tegen armoede. Als je als credit controller kan plaatsen waar sommige reacties van debiteuren vandaan komen, kan je er ook beter op inspelen en bevordert dat een minnelijke oplossing. En dat vind ik zeker een goede ethische aanpak, want er is dan een passende oplossing bekomen rekening houdend met dat kader.

 

10 augustus 2021

Tims interview gaat door

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Wacht geen moment langer, krijg uw geld terug

Concentreer u op uw zaken, wij zorgen voor uw uitstaande betalingen. Neem contact met ons op voor meer informatie.